Oriflame överraskar positivt

Kosmetikaföretaget Oriflame redovisar ett resultat före skatt om 18 miljoner euro för det andra kvartalet 2014 (25,2). Väntat resultat var 16 miljoner euro, enligt SIX Market Estimates. Resultatet blev därmed 11 procent bättre än väntat.

Rörelseresultatet var 24 miljoner euro (34,5) och rörelsemarginalen landade på 7,7 procent (9,6). Väntat rörelseresultat var 22 miljoner euro medan rörelsemarginalen förväntades hamna på 7,2 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 25 miljoner kronor (35) jämfört med ett väntat värde om 23 miljoner kronor. Engångsposter om -1,3 miljoner kronor (0) ingår i det rapporterade resultatet.

Nettoresultatet uppgick till 10,8 miljoner euro (19,9) eller 0,22 euro per aktie efter utspädning (0,36). Väntat nettoresultat var 12 miljoner euro, enligt SIX Market Estimates.

Nettoomsättningen uppgick till 310 miljoner euro (360). Analytikernas snittförväntningarna på försäljningen uppgick till 303 miljoner kronor. Försäljningen i lokala valutor sjönk med 7 procent (-1,0).

Bruttomarginalen uppgick till 70,9 procent (70,7).

Oriflames omsättning i regionen CIS uppgick till 133 miljoner euro (173) under det andra kvartalet 2014.

I lokal valuta sjönk omsättningen med 7 procent (-8). Det justerade rörelseresultatet i regionen uppgick till 13 miljoner euro (25), vilket gav en justerad rörelsemarginal om 9,5 procent (14,4).

Antalet aktiva konsulenter minskade med 13 procent samtidigt som en ökning av produktiviteten med 6 procent noterades jämfört med föregående år. Omsättningen i lokal valuta i Ryssland minskade med 4 procent under kvartalet, och här ingår en positiv timing-effekt mellan första och andra kvartalet.

Den senaste tidens sanktioner som Ryssland infört mot import av livsmedel från vissa länder kommer att ha en kortsiktig effekt på möjligheten att leverera några av bolagets Wellnessprodukter in i landet. I vilken utsträckning detta kommer att påverka verksamheten är enligt bolaget svårt att uppskatta i nuläget. Oriflame undersöker för närvarande situationen och alternativa lösningar för att begränsa effekterna.

Från och med det första kvartalet 2014 har Oriflame förändrat segmentrapporteringen, vilket innebär att CIS-regionen numera exkluderar Baltikum.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG