Oscar Gyllenhammar: I pappas skugga

Att heta Gyllenhammar i efternamn innebär att man aldrig riktigt kommer ur pappas skugga. Men man lär sig med åren, och idag säger Oscar Gyllenhammar att det känns som om han har växt i sitt namn. Nu drar han igång sitt första egna företag, Compost, som är verksamt inom elektronisk direktreklam.

”Nio år i rad toppade min far listan över Sveriges populäraste person, det är klart att sådant påverkar en. När jag var yngre undvek jag ofta att säga mitt efternamn för att inte enbart bli betraktad som PG:s son, men det känns som om jag har växt i mitt namn med åren. Idag är jag en egen person; jag tycker att jag åstadkommer saker på egen hand och jag står på egna ben ekonomiskt sett.”

Att Oscar Gyllenhammar skulle gå i sin fars fotspår var aldrig på tal, även om han faktiskt sommarjobbade på Volvo i två omgångar. Istället studerade han juridik, jobbade som skogshuggare och var regiassistent på Stadsteatern innan han hamnade med huvudet före in i den nya ekonomin som affärsutvecklare på Icon Medialab. ”Jag kunde aldrig riktigt identifiera mig med yrken som t ex advokat, trots att jag har läst juridik, och jag bävade för att ge mig in i näringslivet. Men när jag hamnade på Icon kändes det som att alla bitar föll på plats, det var kul, stimulerande och framförallt lärorikt.”

Under tiden på Icon bildade han, tillsammans med kollegorna Mikael Ahlström och Johan Sellström, riskkapitalbolaget Sprout Park. I samma veva stötte han på Ola Ahlvarsson, VD för Result Ventures, som var i full färd med att utveckla företaget bilhandelssajten Autoo och mötet resulterade snabbt i ett samarbete. PR-effekten lät inte vänta på sig och gav snabbt upphov till tidningsrubriker om hur PG:s son sålde bilar på nätet.

”Jag aktar mig noga för att bli en galjonsfigur, men jag kände att jag ville vara med i projektet och trodde på det. Och det här är människor jag har lärt känna i arbetet, de har inte ringt upp mig bara för att jag heter Gyllenhammar.”

Än så länge arbetar Compost med ett antal pilotkunder för att vässa affärsmodellen och under senare hälften av hösten påbörjas införsäljningen gentemot de två huvudsakliga marknader man siktar på. Den ena av dessa är de nystartade dotcom-företag som har överlevt e-krisen och som nu måste börja kommunicera med, och tjäna pengar på, de kunder de har. ”Mot den typen av kunder är själva mediet rätt lättsålt eftersom de ser e-mail som ett naturligt sätt att kommunicera på. De kunder som utgör den riktigt stora potentialen är dock de traditionella industriföretagen som idag satsar flera hundratals miljoner kronor på direktreklam och kommunikation via brev.”

Att pappa kommer att ta plats i bolagets advisory board är inte omöjligt i framtiden. ”Vi står varandra väldigt nära och jag bollar ofta idéer och frågor med honom. Än så länge känns det lite för tidigt att ta draghjälp av honom rent praktiskt, han är ju att betrakta som det tunga artilleriet internationellt. Men visst är det roligt att göra saker ihop, det tycker vi båda.”

Just nu ligger Compost i slutförhandlingar med ett antal rikkapitalister om finansiering.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight