PLM: Hoppet finns i öst
PLM:s vinstökning med 27 procent till 291 miljoner kronor underförsta halvåret 1997 beror framför allt på eget arbete.Divisionen dryckesburkar, som svarar för över hälften avomsättningen, förbättrade sin rörelsemarginal från 6,2 till 8,6procent, tack vare ökad effektivitet och sänkta kostnader.Omsättningsökningen var obetydlig. På den västeuropeiskamarknaden hålls burkkonsumtionen nere av minskat öldric-kande iländer som Tyskland och Danmark. Detta motverkas dock av attbryggarna mer och mer går över till öl på burk i stället för attsälja fatöl eller öl i returglas. Men framför allt kan PLMkompensera en svag tillväxt i Västeuropa med ökad försäljning avburkar i östra Europa. Särskilt intressant är Ryssland. Under1997 beräknades marknaden i detta land till 1,5-2 miljarderburkar, inklusive importerade fyllda burkar. Vid sekelskiftetväntar man sig att marknaden har vuxit till 2,5 miljarder burkar.
Den prognosen ligger bakom PLM:s beslut att satsa på en nyfabrik för 1,75 miljoner burkar i Naro Fominsk i Ryssland.Fabriken är ett joint venture, där PLM:s andel är 55 procent.Totala investeringen belöper sig på 125 miljoner dollar.Företaget, ZAO PLM Beverage Can Manufacturing, får ett egetkapital på 65 miljoner dollar, vilket kan tyckas vara en högandel egen finansiering. Men det behövs en buffert föringångskörningsproblem och andra projektrisker.
Fabriksbygget startade i juli i år. Den första produktionslinjenplaneras vara i drift i september 1998 och den andra i början av1999. Vid den tidpunkten räknar PLM med att koncernensförsäljning till länderna i östra Europa skall svara för cirkaen fjärdedel av koncernomsättningen, jämfört med ungefär 11procent i dag. Förra året köpte PLM aktiemajoriteten i en fabriki Polen, där man främst tillverkar glasburkar för livsmedel ochläkemedel. Tidigare i år startades en ny fabrik för plastflaskori Tjeckien. Och det är i östra Europa som PLM:s investeringarsker framöver, säger VD Fredrik Arp. De västeuropeiska enheternasroll blir att generera kassaflöde.
PLM:s glasdivision lever på en mogen marknad. Under förstahalvåret redovisade divisionen en omsättningsökning på tioprocent och en oförändrad rörelsemarginal på sju procent. Nyaverksamheter i Polen och Danmark bär upp resultatet, medanverksamheten i Tyskland och Benelux går dåligt, beroende påöverkapacitet på marknaden och lågpriskonkurrens från en stormängd små östeuropeiska glasbruk. PLM ämnar medverka i enstrukturomvandling, som syftar till neddragning av kapaciteten,säger Fredrik Arp.
Plastflaskor, ännu så länge den minsta divisionen i PLM, växerpå alla marknader. Under första halvåret ökade omsättningen med12 procent till 426 miljoner kronor. Ett danskt bolag, Holmia AS,förvärvades i april. Divisionen har gruppens bästarörelsemarginal, 11 procent. PLM satsar främst pååterfyllningsbara flaskor, som har högt förädlingsvärde och godamarginaler.Affärsvärlden står kvar vid sin tidigare prognos förPLM, en vinst på 550 miljoner kronor under 1997. Men det kan blibättre, tack vare den europeiska sommarhettan, som brukar sättafart på konsumtionen av drycker och deras förpackningar.
Ett moget företag
PLM, mkr 1996 6 mån 1997 6 mån 1996 helårPLM, mkr 1996 6 mån 1997 6 mån 1996 helårOmsättning 4277 4530 8179Rörelseresultat 278 351 548Rörelsemarginal % 6,5 7,7 6,7Vinst 229 291 475
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.