Prispress sänker Itab

Butiksinredaren Itab gjorde ett dåligt år i fjol och följde upp med en usel rapport efter halvårsskiftet. Svackan kan bli djupare än börsen väntar sig. Affärsvärlden sänker till vänta.

Jönköpingsföretaget Itab Shop Concept har en lång historia av tillväxt och förvärv med lönsamhet. Expansionen höll i sig fram till 2009 och konjunkturkraschen. 250 personer sades upp, motsvarande 15 procent av de anställda, i samband med att försäljningen backade ungefär lika mycket, ned 600 miljoner till 2,8 miljarder kronor.

Till skillnad från många andra industrier lyckades Itab trassla sig genom nedgången med plus på sista raden. Resultatet per aktie under 2009 slutade på 5 kronor. Så långt inga konstigheter.

Däremot är årets halvårsrapport något av en väckarklocka. Försäljningsfallet, och vinstraset, håller i sig och i årstakt sjunker siffrorna ytterligare.

-?Det blev värre än jag trodde, medger vd Ulf Rostedt när han påpekar att han missbedömt kraften i försäljningsfallet.

Den starka svenska kronan är en del av förklaringen. I fasta valutor minskade försäljningen “bara” 4 procent under första halvåret. Men vändningen kan dröja ytterligare en tid, eftersom bolaget kläms mellan höjda stålpriser och prispress i en marknad som lider av överkapacitet. Eller som det uttrycks i halvårsrapporten:

“Koncernen har stor kapacitet inför ökade volymer under året.”

Nedgången under fjolåret är en konjunktureffekt och i praktiken tog Itab marknadsandelar. Branschettan är franska riskkapitalägda HMY Group, vars försäljning backade 27 procent till motsvarande 3,4 miljarder kronor under fjolåret.

På längre sikt ser Itabs framtid ljusare ut. Tillväxtmålet på 15 procent årligen står fast och bolaget plockade nyligen hem sin största beställning hittills, en order på cirka 450 miljoner kronor över 24 månader till en än så länge hemlig europeisk livsmedelskedja.

Flera faktorer talar för att Itabs taktik är framgångsrik. Bolaget drar nytta av låga räntor som både ger låga investeringskostnader och en nyväckt köpfest i Europas butiker. Ytterligare argument som talar för Itab är att bolaget:

Samtidigt står fler butikskedjor inför omfattande förändringar när nya sparåtgärder ska till. Det sker i kassalinjen där dyra kassörer kan ersättas av självskanningsdiskar:

-?Kunderna är självklart inte lika snabba som kassörskorna i att skanna in priser men med en kassavärd som hjälper till vid fyra självskanningsdiskar handlar det om en besparing för butiken på 60-70 procent, säger Ulf Rostedt.

Självskanning minskar samtidigt svinnet i butikerna och maskiner väntas nu inte bara i livsmedelsbutiker utan också i butiker som Beijer, Clas Ohlson och Biltema.

Affärsvärlden bedömer att vinstmarginalen nästa år når upp till 2008 års nivå kring 5 procent. Det skulle betyda ett p/e-tal på 12. Det är knappast dyrt för ett bolag som med stadig lönsamhet har expanderat med i snitt 25 procent om året under perioden 2000 till 2008.

Affärsvärldens köptips från 2008 har inte betalat sig – kursen har backat cirka 10 procent – och nu rekommenderar vi placerare att vänta till dess att vändningen uppåt är tydlig. Rapporten för tredje kvartalet lär inte rosa marknaden, men på lite drygt ett års sikt kan aktien stiga 30 procent till cirka 95 kronor.

nyckeltal

Miljoner kronor 2009 2010p 2011p

Omsättning 2775 2700 3100

Res f skatt 90 70 140

Vinst/aktie 4,3 3,5 5,9

P/e, vid kurs 74 kr 21 13

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF