”Privatjet är optimalt”
Intresset för att hyra privatflygplan ökar både bland affärs- och privatresenärer och det har Robert Almqvist, vd och grundare av flygmäklaren Nordic Air Brokers, dragit nytta av. Han vill av konkurrensskäl inte offentliggöra några konkreta siffror, men berättar att de mäklar väl över hundra flygningar varje år.
– Under sommarhalvåret är de mest populära destinationerna Franska rivieran, norra Italien, Mallorca och Ibiza. På vintern flyger många till Åre, men även till städer som Bern, Chambéry och Friederichshafen, säger han.
Smidighet och diskretion är de två viktigaste förklaringarna till att folk hyr egna flygplan, enligt Robert Almqvist. Resenären checkar in i en egen vip-terminal, har tillgång till lounge och slussas därefter ut till flygplanet. Samma omhändertagande får man när man nått sin destination. För dem som söker diskretion är det en fördel att man kan landa på flygplatser som inte ingår i det reguljära trafiksystemet. Med andra ord: man kan flyga mellan destinationerna utan att någon överhuvudtaget märker det.
– Jag tror att många tycker att det är ett optimalt resande. Du känner en frihet, kan tillgodose alla tänkbara behov och utnyttjar tiden maximalt, säger han.
En del kommer till loungen en halvtimme i förväg och tar en drink i baren, andra föredrar att komma två minuter före avgång, sätta sig i planet och dra iväg direkt.
– Kundens behov styr oavsett om det gäller diskretion, tidsbesparing eller smidighet.
Ett av de flitigast efterfrågade planen går under namnet Citation XLS, tar sju till nio passagerare och kan flyga mellan Stockholm och södra Europa utan att behöva mellanlanda för tankning, något som vanligen tilltalar privatchartrare med tajt kalender.
– Det är en idealisk kärra på många sätt. Den kommer tidigt upp på hög höjd, vilket gör resan behaglig. Inredningsmässigt är den bekväm och har helt andra säten och utrymmen än vanliga reguljärflyg.
Att flyga mellan Bromma och den franska kuststaden Nice i november kostar från 165 000 kronor upp till 220 000 kronor. En liknande resa till schweiziska Bern och tillbaka ligger på mellan 141 000 och 193 000 kronor. Kostnaden varierar beroende på vilket klockslag man åker, vilken komfort och service som önskas liksom vilken av de tio till tolv flygplanstyperna som resenären väljer. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i priset, i annat fall kan prislappen, med Robert Almqvists ord, rinna i väg. En extrakostnad tillkommer för den som vill landa på en flygplats utanför dess ordinarie öppettider. Oftast ingår fri bar på planet, men inte alltid, det kan vara bra att dubbelkolla. Och över Atlanten kan wifi-uppkoppling kosta fem till tio euro – per minut.
– Som förstagångschartrare kanske du bara tittar på priset. Det kan resultera i att du får en äldre kärra som inte är lika fräsch som du hade tänkt dig. Flera kunder kan lägga till 10 000 till 20 000 kronor för att få en årsmodell som är större och mer komfortabel.
Vad tror du om framtiden för privatflyget?
– Prognosen pekar på att allt fler flyger, vilket även gäller inom detta segment. Men miljöfrågan är en viktig aspekt, som vi löser genom miljövänligare bränslen och plan.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.