Procter & Gamble bötfälls

Kinesiska regulatorer har bötfällt Procter & Gamble med en miljon dollar, skriver Xinhua.

Det efter att konsumentbolaget anklagats för att ha använt sig av falsk marknadsföring när det kommer till tandkrämen Crest. Enligt uppgifterna ska bolaget ha fuskat i en reklam med att uppvisa tändernas vitare effekt med hjälp av fotoredigeringsprogram.

Skadeståndet uppges vara det största någonsin relaterat till falsk marknadsföring.

I annonsen ska en taiwanesisk kändis ha sagt att hennes tänder var synbart vitare efter att ha använt produkten i bara en dag.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.