Procter & Gamble vill sälja skönhetsverksamhet

Amerikanska Procter & Gamble, en konkurrent till bland annat SCA, överväger att antingen sälja eller knoppa av delar av dess verksamheter inom skönhetsprodukter. Det uppger källor till Bloomberg enligt en artikel på måndagen.

Under räkenskapsåret till och med juni 2014 omsatte P&G:s skönhetsdivision 19,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 23 procent av P&G:s totalomsättning på 83 miljarder under samma period.

Enligt nyhetsbyrån skulle en sådan åtgärd vara helt i linje med konsumentproduktkoncernens uttalade planer på att lämna upp till 100 av dess nuvarande produktlinjer.

P&G sålde förra året batteriverksamheten Duracell till den amerikanske investerarlegendaren Warren Buffetts Berkshire Hathaway.

P&G:s talesperson undanbad sig att kommentera nyhetsbyråns uppgifter.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.