Räds inte modedöden
Fuskpälsjackor, rutiga byxor i morotsform och overaller till vuxna män. Hennes & Mauritz senaste kollektion av vågade herrkläder kanske inte är den enskilt bästa anledningen att köpa aktien. Även om det säkert stämmer att män har blivit djärvare i sin klädstil är det inte det som säkrar tillväxten i ett svalare konsumtionsklimat. Men H&M:s raffiga herrkollektion, som säljs i 30 butiker från och med september, är bara en av företagets många tillväxtstrategier och inget att hänga upp sig på.
Trots alla alarmsiffror om konsumtionen lyckades H&M öka försäljningen med 15 procent i juli, vilket var klart bättre än väntat. Men visst kommer klädjätten att få det kämpigare framöver. Åtminstone de senaste tio kvartalen har konfektionsindustrin gynnats av dollarförsvagningen. Nu är det slut på det.
Dessutom stärks inte dollarn på grund av en återhämtning i USA, där H&M nu har över 150 butiker, utan av en dystrare konjunkturbild, bland annat i Europa. I Storbritannien (med 140 H&M-butiker) är aktiviteten i detaljhandeln redan på rekordlåga nivåer. Och på den för H&M klart viktigaste marknaden Tyskland (330 butiker) sjönk BNP under andra kvartalet. Den tyska konsumtionen väntas totalt minska med ett par procent i år. I Sverige lär det som bäst bli nolltillväxt i klädshoppandet.
Det ser alltså inte vidare ljust ut för klädhandeln. Men det är långt ifrån den första konjunktursvackan som H&M upplever. En titt i backspegeln visar att bolaget har klarat tidigare konjunkturnedgångar bra. Mycket bra till och med. Bolaget har haft en acceptabel lönsamhet och lyckats ta marknadsandelar. När plånboken blir tunn tar även NK-kunderna vägen förbi H&M.
Genom åren har bolagets inköpsorganisation utvecklats till ett väloljat maskineri som snabbt kan styra undan för att undvika för höga lagernivåer med påföljande reor. I en svalare ekonomi kan dessutom transportkostnaderna minska (särskilt om oljepriset fortsätter ned), löneökningar dämpas och attraktiva butikslokaler komma ut på marknaden. Och bra butikslägen letar H&M efter på många marknader.
Att expansionen bibehålls är viktigt. Under räkenskapsårets andra hälft ska bolaget öppna närmare 140 butiker, och det vore synd om H&M slår av på takten. Ambitionsnivån är att öka antalet butiker med 10-15 procent per år.
I Ryssland är bolaget på väg in med försiktiga steg, samma sak gäller Asien. Och i Mellanöstern ska ytterligare butiker öppnas med det för H&M ovanliga franchise-konceptet.
Till det ska de digitala möjligheterna läggas. I vinter, drygt ett år försenat, lanserar bolaget sin hemtextilkollektion via internet och katalog. H&M ska nu ha kommit till klarhet med kvalitet och leverantörer och så småningom kan det bli fysiska butiker också.
Sammantaget talar det för att H&M kan fortsätta att växa med 10-15 procent även i en svagare konjunktur.
Här hemma har flera företrädare för det omtalade svenska modeundret på senare tid dukat under, som Jenny Hellström och butiken Nitty Gritty i Stockholm. Cheap Monday-förvärvet och morotsbyxor till trots, det är ingen som helst risk att samma öde drabbar t-shirtspecialisten H&M.
_________________________________________________________________________
Fem frågor till vd Rolf Eriksen
Hur mycket påverkas ni av den starkare dollarn?
– Det är för tidigt att säga något om framtida prisutveckling. Prissättningen styrs av en rad olika faktorer, varav valutakurser är en. Vi ser även till den lokala konkurrensen och marknadssituationen.
Hur ser ni på möjligheten att fortsätta öka försäljningen samtidigt som konjunkturen dämpas?
– Vår affärsidé mode och kvalitet till bästa pris har fungerat väl i såväl hög- som lågkonjunktur.
Vilka möjligheter innebär en svagare konjunktur för er?
– I en svagare konjunktur ser vi ökade möjligheter att ta marknadsandelar samt ökad tillgång till attraktiva affärslägen.
Ni tar det lugnt med den ryska etableringen. Hur lång tid dröjer det innan Ryssland blir en marknad att räkna med för H&M?
– H&M ser positivt på den framtida expansionen. Vi ser fram emot etableringen i
Japan under hösten och förbereder etableringen i Ryssland. Första butiken i Moskva planeras öppna våren 2009. Hittills har två butikskontrakt tecknats i shoppinggallerior i Moskva. Ryssland är en intressant marknad med stor tillväxtpotential.
Lanseringen av Homekonceptet närmar sig. Är det verkligen rätt tajming?
– För H&M Home är också affärsidén mode och kvalitet till bästa pris. Vi tror att detta koncept kommer att fungera väl även för hemtextilier.
_________________________________________________________________________
Historiska bottennivåer
Detaljhandelsaktiernas mardrömsresa har även drabbat Hennes & Mauritz, som har fallit med över 20 procent sedan vi senast analyserade bolaget i höstas.
Vi räknar med att bolaget fortsätter att växa, men med en lägre marginal, främst på grund av dollarförstärkningen. Vi tror att H&M kan tjäna nästan 19 kronor per aktie i år och 21 kronor nästa år. Det ger en vinstmultipel på 16 för i år och 15 för nästa år. Det är snäppet över konkurrenter som amerikanska Gap och spanska Inditex, och en bra bit över danska IC Company och svenska Kapp-Ahl. Ur ett historiskt perspektiv är det dock väldigt lågt för att vara H&M, inte sedan 1995 har värderingen varit lägre.
Dessutom ligger direktavkastningen en bit över 5 procent. För innevarande räkenskapsår väntas bolaget dela ut 16 kronor, 2 kronor mer än för fjolåret. Det kan tyckas vara ett djärvt antagande i en vikande konjunktur. Men bolaget är en mycket stabil utdelare, och den finansiella ställningen är minst sagt god. H&M har aldrig sänkt sin utdelning och behållit den oförändrat endast tre gånger de senaste 15 åren.
Hotbilder saknas inte för familjen Perssons modekoncern. Vissa månader under hösten kommer säkert att bjuda på försäljningsbesvikelser. Kortsiktigt kan nya ras i detaljhandelssektorn svepa med sig aktien. Men vi tycker ändå att H&M fortfarande är klart köpvärd, särskilt för den som planerar att behålla den, inte bara över ett par månadssiffror utan även en bra bit in på nästa år. Köp upp till 350 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.