Regeringen håller farten uppe

En stark konjunktur och en regering som ger företag möjligheter att driva skattefinansierad utbildning har gett utbildningsföretagen vind i seglen. Men framöver är det risk för att farten avtar. Då kan utbildning på export vara en räddningsplanka.

Säg den lycka som varar för evigt. Utbildningsföretagen, som rymmer allt från managementkonsulter till öppen kursverksamhet, hade ett guldår 2007. Den genomsnittliga omsättningen i branschen 2007 ökade med 16 procent, Lernia och Academedia borträknade. Att branschledande statliga Lernia backade berodde på att anslagen till arbetsmarknadsutbildning bantades efter regeringsskiftet. Academedia har vuxit via förvärv.

2008 har fortsatt i samma takt, men kreditkris och konjunkturavmattning tornar nu upp sig som mörka moln. ”Nu börjar vi gå på tårna”, sammanfattar en vd läget.

Utbildningsföretagen får det nämligen svårare att sälja sina tjänster om vinsterna i de svenska företagen skulle falla framöver. Samtidigt är utbildningsbehovet större än någonsin i kunskapsintensiva och föränderliga företag. Det gynnar nischade utbildningsföretag med kunskap om målgruppens behov och förmåga att snabbt tillfredsställa efterfrågan. Irev, som utbildar inom ekonomi, skatt och revision, är ett exempel.

I synnerhet nätutbildarna kan faktiskt gynnas av en svalare ekonomi. Företag blir då måna om att ha kostnadseffektiva lösningar och sköta sin kompetensutveckling på hemmaplan i stället för att slösa med dyrbar arbetstid och skicka folk på konferens. Utbildning på nätet kompletterar ofta traditionell utbildning och håller på att bryta igenom i det tysta.

–Vi kommer att fortsätta växa. Branschen har mognat och kunderna har blivit mer professionella. Utbildning samordnas i dag på en mer strategisk nivå än tidigare. Både utbildningsköparna och slutanvändarna har tillräcklig teknikvana för att e-learning ska fungera i företagets vardag och kunna kopplas till företagets verksamhet, säger Tobias Sjökvist, vd för Lexicon Interactive, som tillägger att kunderna har utvecklats snabbare än nätutbildningsföretagen själva och att det finns mer att göra.

Mer skattefinansierad utbildning är annars den trend i branschen som engagerar företagen allra mest. Och det handlar om stora pengar. Regeringen satsar 1,8 miljarder kronor på yrkesutbildning de närmaste åren och föga överraskande är det många företag som vill ta del av kakan.

Förutom pengarna är KY-utbildning intressant eftersom många utbildningsföretag redan har användbar kompetens inom ett visst yrkesområde. Dessutom är det alltid bra när utbildning leder till önskat resultat, det vill säga jobb. Enligt Statistiska centralbyrån fick nio av tio deltagare jobb efter avslutad KY-utbildning 2007. Även om andelen skulle bli något lägre på en sämre arbetsmarknad så har många företag upptäckt att utbildning som i hög grad förläggs till arbetsplatsen, ger både en billig och bra nyrekrytering av personal.

Finansiering och uppföljning ska göras av ny myndighet från 2009, vilket politikerna hoppas ska skapa bättre ordning, mer sund konkurrens om resurserna och högre kvalitet.

Statliga Lernia har bidragit till att sätta många arbetslösa och invandrare i arbete genom att först utbilda dem inom ramen för Lernia Utbildning och sedan hyra ut dem via systerbolaget Bemanning. Inom Lernia pågår just nu en omstrukturering som ska leda till fler tydliga enheter. Om en ”Lernias yrkesskola” ser dagens ljus återstår att se, men att bedriva skolverksamhet, trots varningar för överetablering, har ibland visat sig vara framgångsrikt.

Academedia är listans raket. Bolagets förvärvsstrategi och snabba organiska tillväxt börjar avspegla sig genom skalfördelar och stordriftsfördelar:

–Samtidigt värnar vi väldigt mycket om det småskaliga och lokala. Det är människorna på plats som avgör om utbildningen blir bra och fungerar, säger vd:n Marcus Strömberg. Företaget fortsätter växa enligt plan och kastar även blickar mot utlandet.

–Vårt koncept lämpar sig väl även för andra marknader och utlandsetablering finns med i vår plan, säger Marcus Strömberg.

Fördelen med att ha flera verksamhetsgrenar och verka på olika marknader blir tydligare om tiderna blir sämre. Det tror Jon Serrander som är vd på Mindset, ett företag som har köpt ett av Sydafrikas ledande utbildningsföretag inom projektledning.

–Vår verksamhet i Sydafrika kan bli större än den i Sverige redan inom tre år. Jämfört med 2001 är läget betydligt bättre den här gången. Svenska företag är stabila och går bra. Den här gången har vi inget Ericsson på väg mot konkurs, avslutar Jon Serrander.

Ellen Karlberg

info@konsultguiden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.