Reklamcirkusen runt AB Liza Marklund går igång
I morgon onsdag lanseras den fjärde boken om journalisten Annika Bengtzon – ”Prime Time”. Tidigare har Liza Marklunds bokförlag främst litat till personliga kontakter i mediebranschen och en bra placering i bokaffärerna för att sälja böckerna.
Men nu tar man till nya marknadsföringsvapen i kampen om sommarläsarna: TV-reklam värd 7 miljoner kronor.
“Om du har en författare som är så stor som Liza Marklund är, tror jag att vi måste gå utanför bokhandeln för att locka nya läsare. Och då får man tänka i större svängar”, säger Anna Borné.
Kampanjen kommer dels att visas på TV4 i samband med lanseringen, dels i november och december för att fånga läsarna i vintermörkret. Anna Borné vill inte berätta hur mycket kampanjen kostar. Bara att det handlar om en rejäl rabatt.
“Det är ett bra samarbete. TV4 är ju också intresserade av att hitta nya marknader. De vill ha nya branscher som använder tv som marknadsföringsmedia”, säger hon.
Men att Piratförlaget nu satsar på TV betyder inte att man överger beprövade metoder, som gratisreklam via personliga kontakter.
Som krönikör i Aftonbladet har Liza Marklund till exempel redan en betald annonsplats. I helgen gjorde tidningen dessutom en lång intervju med henne inför lanseringen. Och igår kunde läsarna chatta med deckarförfattaren. Givetvis går det att köpa boken via Aftonbladets bokklubb.
Samtidigt lär inte Aftonbladets vurmande för Liza Marklund avskräcka andra tidningar att haka på PR-maskineriet.
“Det klart att det alltid är lätt att jobba med författare som har medievana. Så är det i dag. Och i Lizas fall är det så att hon får så enormt mycket påringningar från tidningar. Det är en enormt tacksam sits”, säger Anna Borné.
Piratförlaget har sålt runt 2,5 miljoner böcker av Liza Marklund i Sverige. Dessutom har hon sålt ungefär 2 miljoner exemplar utomlands. Colin Nutleys bolag Sweetwater har redan köpt filmrättigheterna på tre Annika Bengtzon-böcker.
Efter förra årets ”Sprängaren” kommer ”Paradiset” i början av nästa år. Den tredje kan bli nya boken ”Prime Time”, men enligt bolaget har man inte bestämt sig ännu.
Piratförlaget hoppas sälja 250 000 exemplar av den nya deckaren i år. Dessutom tillkommer pocketupplagan.
Allt som allt kan boken dra in över 11 miljoner kronor till Liza Marklund, visar FV:s beräkningar. Och snart väntar utlandslansering. I dag har Liza Marklunds agentur skrivit ett fåtal kontrakt med utländska förläggare, till exempel i Tyskland.
Men fler är på gång.
“Prognosen är att sälja minst lika mycket som tidigare. Sprängaren finns i dag på 21 språk, vilket betyder runt 100 länder om man räknar in försäljningen på flygplatser. Allt tyder på att Liza kommer att fortsätta att växa”, säger Bengt Nordin på Nordin Agency som sköter utlandsrättigheterna.
Enligt Bengt Nordin har ”Sprängaren” sålt i ungefär 1,5 miljoner exemplar. Målet är att sälja minst lika mycket av ”Prime Time”.
“Intäkterna ser väldigt olika ut om man ser till de olika marknaderna. I Tyskland fick Liza Marklund till exempel över en miljon D-mark i förskott på tre oskrivna böcker. Den första är ´Prime Time´”, säger Bengt Nordin.
Tyskland är den viktigaste marknaden utanför Sverige. Enligt Bengt Nordin har Liza Marklund sålt ungefär 500 000 exemplar i Tyskland.
Olle Cornéer
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.