Så stor är Volvos nordiska marknadsandel

Volvo Lastvagnar blev förra årets största lastbilsmärke över 16 ton på den nordiska marknaden med 39,8 procents marknadsandel.

Totalt såldes 13.984 lastbilar i regionen varav Volvo sålde 5.569. I Sverige var Volvos marknadsandel 44,2 procent med 2.083 sålda lastbilar över 16 ton.

Det framgår av ett pressmeddelande.

“Jag är otroligt glad över resultatet som jag tror har flera orsaker. Dels har vi ett mycket starkt återförsäljarnätverk som gjort ett bra jobb på alla marknader. Vår nya produktfamilj har också tagits emot väldigt positivt i hela Norden och vi kan erbjuda en lastbilsmodell för varje typ av transportuppdrag. Det gör att vi är ett bra alternativ för en stor del av marknaden”, säger Hans Börjesson, ansvarig för nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.