Sämre framtidstro bland handlarna

Butikshandlarnas framtidstro försämrades i maj.

Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 95,8 i maj jämfört med 99,9 i april.

Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.

E-handlarnas framtidstro försämrades. Framtidsindikatorn sjönk till 105,5 i maj från 108,8 i april.

Svensk handel noterar att optimismen ökar något i dagligvaruhandeln inför sommaren samtidigt som sällanköpsvaruhandlarnas framtidsutsikter är ”mer modesta”.

”Sommarhandeln brukar innebära goda tider för dagligvaruhandeln. Grillen plockas fram och ljumma sommarkvällar gör att vi unnar oss lite extra god mat på tallriken. E-handeln brukar däremot gå svagare under sommaren när fler vill vara ute i solen”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.