”SAS är inte många veckor från konkurs”

SAS likviditet är inte så god som vd Rickard Gustafson vill ge intrycket av. I själva verket är bolaget nära konkurs, anser Jan Ohlson, oberoende flyganalytiker.

Beskedet slog ner som en bomb på söndagskvällen: SAS vill permittera upp till 90 procent av personalen, 10 000 personer. Det kan bli tal om uppsägningar i Sverige, meddelade Rickard Gustafson på en presskonferens.

– Han har med sig facket i detta, vilket ledningen inte hade för ett år sedan. Men vad är fackets alternativ? För ett år sedan fanns andra jobb att söka, det finns inte nu, säger Jan Ohlson.

Bolaget berättade också att en majoritet av planen kommer att stå kvar på marken medan man fortsätter åka till vissa nyckeldestinationer och står redo att på myndigheternas uppdrag flyga hem personer som är strandsatta.

-Att fortsätta flyga till enstaka platser som London och Frankfurt samt inom Sverige kommer att bli en stor förlustaffär. Tolv eller 20 passagerare på ett plan med kapacitet för 120 personer, det säger sig självt. Även att flyga hem personer kommer att innebära förlust eftersom planet då är tomt ena vägen.

Danmark kan hjälpa

På söndagens pressträff var Rickard Gustafson tydlig med att SAS har en god likviditet. Men Jan Ohlson frågar sig om den faktiskt är så god.

-SAS är inte många veckor från konkurs. Men jag tror inte att den kommer ske, eftersom i första hand danska staten kommer att sträcka ut en hjälpande hand. Det kan vara i form av minskade eller uppskjutna skatter och avgifter, vilket även kan komma i Norge och Sverige. Men det måste komma snart, SAS har inte råd att vänta många dagar.

Det finns dock flera nackdelar med sådana åtgärder.

– Problemet är att konkurrenter som Norwegian då vill ta del av samma stöd. Sen kommer resebyråerna, rederierna, bussbolagen, och så vidare, att vilja ha något liknande, säger Jan Ohlson.

”Många hundra miljoner”

På den raka frågan om SAS tänker ge pengarna tillbaka till personer som bokat en resa med bolaget bad Rickard Gustafson vid presskonferensen om att få återkomma.

– Det är det mest flagranta, och antyder att likviditeten är rätt ansträngd. Man vill inte ta på sig en så stor kostnad som det skulle innebära, det handlar om många hundra miljoner kronor, säger Jan Ohlson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.