SAS slipper kompensera för pilotstrejk – aktien vänder upp

Då Allmänna reklamationsnämnden (ARN) bedömer att pilotstrejken på SAS var en extraordinär händelse anser inte myndigheten att flygbolaget behöver betala ut kompensation till berörda kunder.

Det framgår av ett pressmeddelande.

ARN pekar på att SAS i det ärende som prövats “bevisat att bolaget gjort allt som är rimligt för att undvika strejken och att den aktuella flygningen ställdes in”.

“I och med det är bolaget inte skyldigt att betala ut den standardiserade kompensationen enligt EU-förordning 261/2004. Beslutet är vägledande för ARN:s framtida bedömningar”, heter det vidare.

Häromdagen framkom det att Airhelp, som hjälper kunder som har drabbats av flygförseningar, står redo att dra SAS till EU-domstolen. Airhelp framhöll i tisdagens pressmeddelande att det skulle kunna röra sig om upp mot 370.000 passagerare och kompensation på upp till 600 euro per person, motsvarande som mest över ett par miljarder kronor.

SAS-aktien vände upp över nollstrecket på Stockholmsbörsen igen på torsdagsförmiddagen.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här