Laddar

SAS svarta år

Dödskraschen i Milano där 110 människor misstänks ha omkommit är den värsta någonsin i SAS historia. Det är också ytterligare en motgång under ett mardrömsår för det skandinaviska flygbolaget.

Olyckan i Milano, som befaras ha krävt 110 människors liv, är den värsta som inträffat i SAS 55-åriga historia.

SAS har tidigare varit relativt förskonat från allvarligare olyckor. Den värsta inträffade i Gottröra 1991 då ett plan i isförhållanden förlorade bägge motorerna men lyckades nödlanda. Ingen ombord omkom och ett fåtal skadades.

Men redan tidigare var 2001 ett mycket svårt år för SAS, både vad gäller säkerhet, ekonomi och anseende.

Senast är terrorattackerna mot USA som lamslog flygindustrin och tvingades SAS att ställa flygplan på marken med stora förluster som följd. För ett par veckor sedan tvingades SAS vinstvarna och lansera ett krispaket som innebär att 1 100 anställda kommer sägas upp, ett antal linjer läggs ned och priserna höjs.

SAS drabbades också av kraftigt höjda försäkringspremier och hotade ett tag med att ställa in flygningar. Svenska staten gick in och garanterar under en övergångsperiod försäkringsskador i händelse av krig över nivån 500 Mkr.

Dessförinnan skakades SAS av kartell-skandalen med danska Maersk, som började rullas upp förra sommaren efter en gryningsräd från EU.

I juli kom EUs dom. Enligt EU-kommissionen hade SAS och Maersk Air gjort upp om flygtrafiken mellan Köpenhamn och Stockholm, med resultatet att SAS fått monopol på sträckan. EU dömde de båda bolagen att betala sammanlagt 500 Mkr i böter, varav SAS 360 Mkr.

Vice-VDn Vagn Sörensen pekades ut som syndabock och sparkades sedan det kommit fram att han dolt information från övriga ledningen.

För tre veckor sedan avgick så hela styrelsen i SAS som en konsekvens av skandalen. En granskningsrapport ledd av justitierådet Johan Muck visade att styrelsen borde ha skaffat sig bättre information, när den blev uppmärksammad på frågan.

Skandalen skadade SAS anseende och rörde upp känslorna både inom och utanför företaget. Flera storföretag anklagade SAS för att ha tagit ut för höga priser under kartellen och ställde krav på återbetalning.

SAS rykte fick sig också en törn på aktiemarknaden. Flera ägare. däribland statliga Sjunde AP-fonden uppgav att de övervägde att utesluta SAS ur sin portfölj eftersom företaget inte lever upp till fondens etiska krav. Även LO har sagt sig övervväga en försäljning. Även aktien har pressats ordentligt, från toppen i början på sommaren har kursen fallit med 60 procent till strax över 50 kronor.

Tidigare i år har debatten kring SAS handlat mycket om säkerhet. Under sommaren var plan från SAS inblandade i en lång rad incidenter.

Den värsta var juli då ett plan på väg mellan Stockholm och Helsingfors flög rakt in i en hagelstorm och fick omfattande skador på nos och vinge.

I efterhand klassades incidenten som ett haveri, som kunde ha gått mycket illa.

Andra händelser var plan som var nära att krocka, ett som fick vända efter motorhaveri eller efter ett kabinpersonalen känt röklukt i kabinen.

Luftfartsverket inledde en särskild granskning med anledning av incidenterna, medan SAS menade att antalet inte var onormalt högt eller att säkerheten är sämre än tidigare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.