Scandic Köp!
Scandic, Nordens största hotellkedja, har fem tuffa år avomstrukturering bakom sig. Ledningen, med VD Roland Nilsson ispetsen, har lyckats väl med att renodla kärnverksamheten ochsamtidigt skapa en intäkts- och kostnadsstruktur som är mindrekonjunkturkänslig.Scandic är i stort sett en renodladhotelloperatör och äger endast fem av de 96 hotellfastighetervari verksamheten bedrivs. Norden räknas som huvudmarknad, menfortfarande driver Scandic 15 hotell utanför Norden (tio iTyskland, två i England, två i Österrike och ett i Belgien).Sedan ett marknadsförings- och bokningssamarbete inleddes medengelska Holiday Inn under 1995 drivs alla utomnordiska hotellutom ett under varumärket Holiday Inn.
Strukturarbetet har lett till ökad koncentration till hotell icitylägen, dels genom köpet av 14 hotellrörelser i Sverige avResokedjan (varav 13 med cityläge) i december 1995, dels genomköpet av Sheraton Hotell i Köpenhamn i september 1996. Dessutomhar vägrestaurangkedjorna, svenska Route 66 och danska Monarchavyttrats. Marginalerna är ofta ännu lägre i restaurangnäringenän hotellnäringen. Liksom de är högre för cityhotellen jämförtmed hotell belägna i mer perifera lägen.
Härigenom har vinsterna liksom kassaflödena förbättrats markant.Under de första åren på 1990-talet visade Scandic storaunderskott trots kapitaltillskott från moderbolaget Ratos(sammanlagt 565 miljoner under åren 1991 till 1993). 1996uppgick nettoresultatet, inklusive kostnader för integrering avResohotellen och samarbetet med Holiday Inn, till 95,5 miljonerkronor jämfört med 72,2 miljoner året dessförinnan. Ochkassaflödet var 236 miljoner kronor ifjol och 57 miljoner 1995.Rörelsemarginalen, inklusive ovanstående omstruktureringsposter,1996 var 3,8 procent jämfört med 3,5 procent 1995 (exklusiveengångsposter var rörelsemarginalen 4,3 procent 1996). Det ärlågt i jämförelse med Scandics eget mål om en rörelsemarginal påsex procent. Men högt i förhållande till konkurrenterna.
Rörelsemarginalen i Provobis hotellverksamhet uppgick till 1,5procent 1996. Enligt ledningen har marginalmålet nåtts på fleranordiska delmarknader.
Marginalmålet skall nås på koncernnivå inom en treårsperiodgenom att kostnaderna pressas. Scandic har i fyra punkterpreciserat var marginalförbättringen skall ske (med utgångspunktfrån 1995 års marginalnivå om 3,5 procent).
Kostnadsläget (+0,4 procent). Genom att dra fördel av sinstorlek skall Scandickedjan pressa inköpskostnaderna.Strukturella förändringar (+0,4 procent). Restaurangernas andelav omsättningen svarar för en tredjedel av omsättningen. Det ären minskning med sex procent sedan föregående år och Scandicanser därmed att en balans har uppnåtts mellan logi- ochrestaurangverksamhet. Det finns emellertid ytterligareeffektiviseringar att göra.
Optimera kundmixen (+0,7 procent). Beläggningen är mycket god påcityhotellen under vardagarna. Affärsresenärer pluskonferensgäster svarar idag för 78 procent av hotellintäkterna.Målet är att öka fritidsresenärernas andel till 30 procent avhotellintäkterna. De fasta kostnaderna är stora ihotellverksamheten och kan beläggningen ökas på helgerna, om änmed lägre betalande fritidsresenärer, blir marginaleffekternastora. Scandic jobbar aktivt med att erbjuda paketlösningar resa,logi och nöjesevenemang – för att höja helgbeläggningen. Ökaproduktiviteten (+1 procent). Personalkostnaden, som står för 32procent av den totala kostnadsmassan i Scandic, skall pressasgenom att bredda kompetensen hos personalen och flyttaresurserna dit de behövs under dagens lopp, så kalladjobbrotation.
På det här området har redan kraftiga åtgärder vidtagits.Personalstyrkan har under årens lopp minskats med 2.000 tilldrygt 4.000 man. Risk finns att för stora ingrepp på det härområdet gör att servicen blir lidande.
Det är dock tveksamt om Scandic genom dessa fyra punkter kommeratt nå sitt höga rörelsemarginalmål. Under 1990-talet harScandic aldrig nått över årets 3,8 procents rörelsemarginaltrots omfattande åtgärder på både kostnads- och intäktssidan.Hotellbranschen är en lågmarginalbransch (vinstmarginalen var1995 2,25 procent för branschen) och Scandic har redan lyckatsväl.
Å andra sidan kan det komma marginalförbättringar på andra håll.Verksamheten i Tyskland som går med förlust kan få draghjälp avbättre konjunktur de närmaste åren. Visserligen är de operativanyckeltalen lika goda som i Sverige, men hyresavtalen är detinte och här finns marginaleffekter att hämta enligt ledningen.Hyran är en viktig post för hotelloperatören. Den står idag för19 procent av Scandics totala kostnader. Flertalet hyreskontrakthar omförhandlats till omsättningsbaserad hyra (d.v.s att hyranbetalas i procent av omsättning och/eller vinst), vilket innebäratt hotelloperatören blir mindre konjunkturkänslig. Ommarginalmålen är för högt satta, är då aktien övervärderad? Enavkastningsvärdering visar att det i dagens aktiekurs liggerförväntningar om en avkastning på eget kapital istorleksordningen 30 procent i all framtid. Det är tio procentöver Scandics eget mål.
Även med en traditionell p/e-talsvärdering ser Scandic högtvärderat ut. Så även i ett internationellt perspektiv. Snittetför de engelska hotellbolagen är p/e-tal 17, medan Scandic viden vinstprognos före skatt på 150 miljoner kronor förinnevarande år värderas till p/e-tal 22.
Det finns dock flera faktorer som talar för att en sådan utblickinte är särskilt lyckad. Dels befinner sig England något före ikonjunkturcykeln, dels äger flertalet utländska hotellbolag ävenhotellfastigheterna, vilket innebär att de får behålla en störreandel av vinsten. Scandic, som knappt äger några fastigheteröver huvudtaget, är snarare att likna vid ett tjänsteföretag medlitet kapitalbehov.
Affärsvärlden har därför valt att titta på Scandics kassaflöden.Då har följande antaganden gjorts:Att rörelsemarginalen i snitt är fem procent.
Att Scandics omsättning initialt stiger med i snitt tio procentunder några år. Därefter sker tillväxten i något lungnare takt.(World Travel and Tourism Councils prognos för EU:s tillväxtinom rese- och turistnäring är 3,7 procent per år till och medår 2005).
Tillväxten förväntas i huvudsak ske genom de förvärv somledningen förutskickat. Antalet rum skall öka med ungefär 3.000stycken, det vill säga 20 procent, under en period på tre tillfem år. Oslo och Köpenhamn har utpekats som marknader därScandic vill växa. Även en inbrytning på den finska marknadenkan vara aktuell inom en inte alltför avlägsen framtid.Strategin är att överta befintliga hotellrörelser, snarare änatt starta nya.
Att investeringarna är åtta procent av omsättningen. Fyraprocent är investeringar i renoveringar enligt bolaget och fyraprocent är Affärsvärldens uppskattning av investeringarna ikompletterande hotellrörelser.
Att avkastningskravet är elva procent och att den underliggandetillväxten följer BNP. Avkastningskravet har satts relativt högti förhållande till börsen i stort med motiveringen att branschenär konjunkturkänslig och har stora fasta kostnader. Med dessaantaganden är aktien värd 170 kronor. Dagens kurs är ungefär 139kronor.
FAKTARUTA: ALLT BÄTTRE
Scandic,mkr 1991 1992 1993 1994 1995 1996Försäljning 2795 2712 2561 2746 2926 3416Rörelsemargl,% -1,9 -9 0 2,7 3,5 3,8Resultat ef finnetto -156 -365 -96 20 70 95varav eo-poster -43 -245 -2 0 4 -17,8Aktieägartillskott 125 340 100Räntabilitet på EK -37 -93 -16 0,5 11 21Antal hotell 104 90 89 85 98 96
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.