Striden om P-platserna – jätte värderas till 50 miljarder

Flera av dem väcker svenskt road rage. Samtidigt växer bolagen bakom parkeringsapparna kraftigt, visar Affärsvärldens genomgång.
Den riskkapitalägda jätten Arrive, bolaget bakom appen Easypark, värderas nu till 50 miljarder kronor.
Skånska familjen Eklund är storägare i marknadstrean Parkster.
"Bolaget skulle tåla den genomlysning som en börsnotering innebär", säger Joel Eklund till Afv.
Striden om P-platserna – jätte värderas till 50 miljarder - Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Dubbel (11)
Bolagen bakom parkeringsapparna visar stark tillväxt. Foto: Adam Ihse / TT

I de svenska storstäderna har de digitala parkeringsbolagen ploppat upp som svampar ur marken. Och inför sommarens bilturer till olika badplatser lär allt fler bekanta sig med det stora utbudet, eftersom olika parkeringsplatser ofta är kopplade till olika appar. Det blir snabbt många olika appar i svenskens telefon.

Hundratals anmälningar har skickats in till Konsumentverket de senaste åren, och sågningar på omdömessajten Trustpilot, visar hur bolagen bakom parkeringsapparna väcker irritation. Samtidigt visar flera av dem stark tillväxt.

Arrive, ägaren till appen Easypark, har ännu inte släppt sina siffror för 2024. Men det är enkelt att konstatera att det svenskgrundade bolaget är störst i Sverige.

Det norska riskkapitalbolaget Verdane gick in i Arrive 2012 och har sedan dess fått se sin initiala investering kraftigt öka i värde. 2018 sålde man en stor del av sitt innehav till Vitruvian Partners, men Verdane äger fortfarande halva bolaget. På ett par år har Arrives vinst i den svenskregistrerade delen av bolaget växt från 90 till 332 Mkr.

Men siffrorna berättar inte hela sanningen, förklarar Sverigechefen Gustaf Lartén.

“Vi kan inte gå in på enskilda marknader, men det jag kan säga är att vi under 2025 uppskattar att vi kommer ha intäkter globalt på 860 miljoner euro”, säger han till Afv.

Easypark är verksamma i drygt 25 länder.

Gustaf Lartén, Sverigechef på parkeringsjätten Arrive. Foto: Arrive

P-app största intäktskällan

Parkeringsjättens intjäning bygger på serviceavgifter man tar utöver parkeringsavgiften. Easypark har dessutom en abonnemangstjänst i appen där man betalar en fast månadsavgift på 49 kronor i månaden istället för att betala en avgift varje gång man betalar för sin parkering.

Även om bolagets parkeringstjänster är den största delen av verksamheten finns andra viktiga affärsområden för bolagets intjäning, som elbilsladdning, företagstjänster och dataanlysverktyg.

Arrive förvärvade också nyligen dataplattformen Parkopedia, som hjälper förare att hitta lediga p-platser och laddningsstationer.

Tvåa och trea på den svenska marknaden är Aimo Park, tidigare Q-Park, och Lund-bolaget Parkster, som grundades 2010 och finns på 400 svenska orter.

Arrives Sverigechef kallar konkurrensen på marknaden “stenhård”. Kommuner och städer upphandlar digital parkering och bolagen bakom dem får komma med anbud. En situation som enligt Lartén skapar en osäkerhet.

“Det kan bli otydligt vilka krav som gäller, hur de värderas, och vad som faktiskt avgör tilldelningen. Då kan vi ibland falla utanför, trots att vi uppfyller kraven. I vissa fall får vi acceptera det, men i andra, när vi inte håller med, då har vi rätt att överklaga. Och det gör vi”, säger han.

Värderas till 50 miljarder

Arrive beskrivs som en kronjuvel i Verdanes portfölj. Vid en transaktion i vintras värderade man bolaget till över 50 mdr kr, något som fått bedömare att höja på ögonbrynen. Men värderingen försvaras av Bjarne Lie, CIO på Verdane.

“Vi försöker efter bästa förmåga att ge en rättvisande bild”, säger han till Dagens Næringsliv.

“Värdering av bolag är strikt reglerad av lagar och redovisningsregler, och kräver revisorsgodkännande. Men det är väl ingen överraskning att det är svårt för en värdeinvesterare på börsen att förstå prissättningen av tillväxtbolag, som Arrive eller Nvidia för den delen.”

Arrive, tidigare Easypark, är störst bland p-apparna. Både globalt och på den svenska marknaden. Foto: Adam Ihse / TT

Enligt Gustaf Lartén har det faktum att man ägs av ett riskkapitalbolag inte spelat någon större roll i hur verksamheten drivits operativt.

“Jag har bara jobbat med den svenska marknaden, men aldrig känt att ägarbilden haft någon påverkan”, säger han.

Eklund storägare i Parkster

Även svenska investerare ser potentialen i affärsmodellen.

Familjen Eklund äger drygt 20% av Parkster, som omsatte 1,2 mdr kr förra året.

“Jag som investerare fastnade för bolaget snarare än för själva branschen parkering. Det är generellt så jag fungerar som investerare. Jag söker inte efter teman eller försöker få exponering mot en viss bransch, utan jag föll för Parkster”, säger Joel Eklund, som driver familjens investeringsbolag, till Afv.

Rörelseresultatet för Parkster skrevs förra året till 55 Mkr.

Den stora konkurrenten Arrive beskriver Joel Eklund som “ett annat djur”.

“De är ägda av riskkapitalbolag och väldigt förvärvsdrivna. Parkster är entreprenöriellt och har växt organiskt utan extern finansiering”, säger Eklund.

Joel Eklund äger drygt 20% i Parkster genom investeringsbolaget Fosielund. Foto: TePe

“Ska inte ha dolda avgifter”

Han beskriver hur branschen just nu genomgår en mognadsprocess.

“Man rensar successivt bort konstiga avgifter och andra omogna inslag som parkeringsaktörer tidigare har och fortfarande till viss del ägnar sig åt. Det håller på att förändras”, säger han.

Historiskt har det varit en ganska bespottad bransch. Hur aktivt har Parkster behövt jobba med det?

“Parkster har alltid haft som princip att man inte ska ha en massa dolda eller dåliga avgifter.”

“Den som parkerar ska förstå vad det är man betalar för och det ska vara så transparent som möjligt. Det har varit deras vision från början, sedan bolaget grundades. Det tycker jag är attraktivt.”

Gustaf Lartén håller med om att det är en svårnavigerad bransch.

“Innan apparna kom stod det en parkeringsautomat vid gatan. Och sen, på andra sidan staketet eller precis bredvid på tomtmarken, stod det en till automat. Den ena gällde gatumarken och stadens pengar, den andra gällde någon fastighetsägare med ett parkeringsbolag mellan. Så det är klart att det finns utmaningar”, säger han.

Tar ni till er av den kritik som ändå finns, kring upplevd otydlighet vad som gäller för en parkering?

“Ja, självklart. Vi försöker alltid förbättra upplevelsen för våra kunder och säkerställa att de förstår. Det här jobbar vi tillsammans med städerna för att det ska bli så tydligt som möjligt”, säger Gustaf Lartén.

Vad är det som gör det svårt idag?

“I dag kan vi ha ett avtal som ser ut på ett sätt med en stad i en del av Sverige, och ett helt annat upplägg i en annan del. Det är den här typen av utmaningar vi arbetar med, att göra det så tydligt som möjligt för användaren, samtidigt som vi måste balansera det med de olika strukturerna som finns lokalt.”

“Google ÄR relevant köpare av bolaget”

Verdane har en historia av att sätta bolag på börsen, men det finns inga indikationer eller uppgifter om att så är fallet vad gäller Arrive. I alla fall inte just nu.

“En börsnotering kommer säkert vara ett alternativ för ägarna, men jag tror snarare att den mest relevanta köparen av bolaget är Google, sade den dåvarande VD:n Johan Birgersson till Di 2021.

En IPO är inte heller aktuell för Parkster.

“Det finns inga planer i nuläget. Det är ett privatägt bolag med en stabil ägarbas bestående av grundaren och ett antal anställda”, säger Joel Eklund.

“Men om man frågar om bolaget skulle tåla den genomlysning som en börsnotering innebär, då tror jag att Parkster skulle klara sig. Jag tror också att affärsmodellen är tillräckligt attraktiv för investerare.”

Läs också:

Nu är EQT näst störst i världen på kapitalresning

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Nordic Bridge Fund