SJ minskar omsättning och rörelseresultat

Statliga tågoperatören SJ redovisar både minskande omsättning och rörelsevinst under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.
SJ minskar omsättning och rörelseresultat - WEB_INRIKES
Ett gammalt och ett nytt X2000 tåg på Malmö C. De nya X2000 tågen som kännetecknas av sin svarta nos började trafikera sträckan Malmö-Stockholm i början på maj. Foto: Johan Nilsson/TT

Omsättningen sjönk 5,4 procent till 2 602 miljoner kronor (2 751).

Biljettintäkterna uppgick till 1 746 miljoner kronor (1 750). Yielden (biljettpris per personkilometer) minskade något på grund av att SJ kört mer på sträckor med lägre yield jämfört med samma kvartal föregående år samt utmaningar med banarbeten och sena biljettsläpp till följd av sen information från Trafikverket.

SJ:s verksamhet drabbades under sommaren av ovädret Hans som orsakade extremt höga vattenstånd och bidrog bland annat till ett broras i Norge. Denna händelse innebar behov av ersättningstrafik på Dovrebanan samt reducerad persontågstrafik på Rörosbanan.

Rörelseresultatet blev 255 miljoner kronor (260), med en rörelsemarginal på 9,8 procent (9,5).

Exklusive föregående års nedskrivning av immateriella tillgångar och kvartalets slutavräkning av coronarelaterat statligt bidrag minskade rörelseresultatet med 163 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Resultatet före skatt var 252 miljoner kronor (249).

Resultatet efter skatt blev 213 miljoner kronor (197), en ökning med 8,1 procent mot föregående år.

SJ:s Nöjd kundindex (NKI) förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år till 71 (69). I Norge uppnådde SJ den högsta kundnöjdheten bland tågoperatörer som kör i landet.

SJ, Mkr Q3-2023 Q3-2022 Förändring
Nettoomsättning 2 602 2 751 -5,4%
Rörelseresultat 255 260 -1,9%
Rörelsemarginal 9,8% 9,5%
Resultat före skatt 252 249 1,2%
Nettoresultat 213 197 8,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets