Sjunkande vinst för Astra Zeneca

Astra Zenecas efterföljare till magsårsmedicinen Losec, Nexium, sålde lägre än förväntat under andra kvartalet men medlet har redan nått en marknadsandel på över 10 procent i USA och på flera andra marknader. Astra Zeneca har också bestämt sig för att marknadsföra den kommande storsäljaren, kolesterolhämmaren Crestor i egen regi. Aktien steg 2 procent till 505 kronor efter rapporten.

Astra Zenecas vinst före skatt under andra kvartalet blev 1 miljard dollar, knappt 11 miljarder kronor. Det är en minskning med 2 procent jämfört med samma period förra året, om man räknar bort effekten av den starka dollarn, som dragit ner resultatet. Annars är minskningen ännu större.

Ledningen hade tidigare flaggat för en sjunkade vinst jämfört med det rekordstarka andra kvartalet förra året.

Totalt har dollarn sänkt vinsten med 4 procent under första halvåret.

Analytikerna hade väntat sig en vinst på just en miljard dollar.

Försäljningen steg 8 procent till 4,1 miljarder dollar, 44 miljarder kronor.

Intresset kring Astra Zeneca fokuseras just nu mycket kring Losecs efterföljare Nexium. Läkemedlet har nu sålts i 17 veckor på den viktiga USA-marknaden och har tagit en marknadsandel på 10,7 procent, vilket gör den till trea på marknaden. Även på flera andra marknader har Nexium nått över 10 procent.

Under andra kvartalet sålde Nexium för 46 miljoner dollar, varav 17 miljoner i USA. Det är klart lägre än väntat, analytikerna hade i genomsnitt räknat med en försäljning på 84 miljoner dollar.

Under första kvartalet sålde Nexium för 63 miljoner dollar bara i USA, i samband med en massiv lanseringskampanj.

Utanför USA ökade dock försäljningen med över 60 procent jämfört med första kvartalet till 29 miljoner dollar.

Samtidigt hölls försäljningen för Losec uppe. Totalt såldes magsårspillret för knappt 1,4 miljarder dollar, en ökning på 3 procent.

I USA var försäljningen oförändrad men tillsammans med Nexium ökade Astra Zeneca sin andel av marknaden för magsårsmediciner, så kallade protonpumpshämmare.

Lanseringen av Nexium har kostat på, men marknadsföringskostnaderna steg med bara 6 procent andra kvartalet vilket var mindre än vad månag analytiker räknat med.

Försäljningen inom området mage-tarm steg totalt med 7 procent andra kvartalet. Störst var ökningen inom området centrala nervsystemet, där omsättningen steg med 32 procent, bland annat tack vare stark försäljning för läkemedlet Seroquel i USA.

En av Astra Zenecas kommande storsäljare räknar man med att kolesterolsänkaren Crestor ska bli. I juni lämnades registreringsansökningar in till myndigheterna i USA och Europa. Bolaget har beslutat att preparatet ska marknadsföras i egen regi för att tillvarata potentialen. Enligt Astra Zeneca skulle ett samarbete med ett anat företag ha minskat kostnaderna på kort sikt, men att driva försäljningen på egen hand bedöms vara bättre på lång sikt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.