Sony Ericsson backar i Ryssland

Trots stor efterfrågan på Sony Ericssons mobiltelefoner tappar företaget marknadsandelar i Ryssland. Tullproblem och kreditrisker har slagit hårdare mot det svensk-japanska företaget än mot konkurrenterna.

Sony Ericsson har backat från en marknadsandel på 11,5 procent under andra kvartalet till 9,4 procent under tredje kvartalet enligt färska siffror från ryska Mobile Research Group. Även Samsung har tappat något men ligger fortfarande i täten med 24,6 procent av marknaden. Därefter kommer Nokia med 23,4 procent, Motorola med 20,2 procent och Siemens med 13,7 procent.

Orsaken till tillbakagången är enkel enligt Eldar Murtazin på Mobile Research Group.

– Sony Ericsson har växt från kvartal till kvartal, framför allt går modellerna K750 och W800 går bra, men efter krisen i augusti valde man att bli väldigt försiktiga med vilka man gav krediter till. De levererar bara så länge det är “pre paid”.

Krisen i augusti handlade om att de ryska myndigheterna konfiskerade uppskattningsvis 400.000 mobiltelefoner från tullen och distributörerna. Enligt Mobile Research Group förlorade mobilföretagen sammanlagt 100 miljoner dollar på en vecka på grund av aktionen.

– Vart alla telefonerna tog vägen har vi aldrig fått någon förklaring till, säger Eldar Murtazin.

Enligt Roger Bolander, Sony Ericssons Rysslandschef, reagerade myndigheterna på den omfattande smugglingen.

– Totalmarknaden för 2004 uppgick till 24 miljoner mobiltelefoner. När myndigheterna tittade i sina papper så hade bara cirka 4 miljoner mobiltelefoner importerats till Ryssland vilket innebär att cirka 20 miljoner telefoner kommit in i landet på ett “oordodoxt” sätt. Telefonerna var till exempel deklarerade som reservdelar.

Enligt Mobile Research Group har ni blivit väldigt försiktiga med krediter vilket drabbat försäljningen?
– Låt mig säga så här, varje kund har en viss kreditvärdighet och vissa vill köpa mer än vad de egentligen har pengar till.

Enligt Eldar Murtazin på Mobile Research Group har krisen inneburit att Sony Ericssons slutat leverera till vissa av sina tidigare kunder.

– Sedan i augusti handlar det om mellan 50 och 60 procent av redan lagda ordrar, hävdar han.

– Det där kan jag inte kommentera alls, säger Roger Bolander.

Sony Ericsson har även haft större problem än konkurrenterna när det gäller att få sina produkter över gränsen.

– I samband med händelserna i augusti stängde regeringen mer eller mindre gränserna. Sedan dess har det varit svårt att hitta vägar in, varor har fastnat i tullen under väldigt lång tid helt enkelt.

Varför skulle de här problemen drabba Sony Ericsson hårdare än konkurrenterna?
– Vi är väldigt ärliga och “svenska” och har levererat enligt konstens alla regler. Därför har väl den här krisen slagit lite hårdare mot oss. Många av konkurrenternas leveranser har gått över Finland, och det har tydligen varit en bättre väg än de vägar vi har valt, säger Roger Bolander.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight