SPECIAL: IT – Konsulter, Uppdrivna internetmakare
Bolag som Icon, Framtidsfabriken, LinnéGroup och Adera hartillhört placerarnas absoluta favoriter det senaste halvåret.Och redan har de fått mer uppmärksamhet än vad de flestabörsbolag får på en hel livstid.Anledningen till haussen kring internetkonsulterna är att detillhör börsens enda bolag som är inriktade på internet.Dessutom har de aggressiva tillväxtplaner och förmåga att synasi media, något som bidrar till att de med sina höga värderingarhar börjat stöpa om hela den gamla IT-konsultbranschen.Men i den allmänna hysterin kring allt som har med internet attgöra har många glömt bort vad internetkonsulterna egentligen är,nämligen just konsulter. Lite förenklat kan man säga att enkonsults affärsidé är att ge rådgivning och att sätta sammanolika produkter, framtagna av andra företag, oftaspjutspetsföretag. Ett konsultbolag tillhör aldrig de mestspännande bolagen i någon bransch. Som alla kunskapsföretag ärpotentialen begränsad eftersom det finns en koppling mellankonsulterna, deras insats och intäkterna.
Uppmärksammat
Men likväl har börsen kommit att fokusera mer på detraditionella IT- och de nya internetkonsulterna mer än någotannat segment av IT-branschen. Anledningen är att det härsegmentet står för ungefär 70 procent av IT-branschens totalavärde på Stockholmsbörsen. Det har därför blivit den del avbranschen som analytiker ägnar mest uppmärksamhet åt.Den stora frågan bland analytikerna är om och i så fall hurinternet möblerar om i konsultbranschen. Det har spekulerats omatt det världsomspännande datanätet slår undan benen för vissabolag men gör andra till vinnare. Hittills har det bara skapatvinnareInternet har ökat efterfrågan på konsulter som kan förstå sig påalla aspekter av internet. Företagen måste anpassa alla sinadatasystem för att till fullo utnyttja internets möjligheter.Men tekniken är inte den enda. Det handlar framför allt om attförstå hur företagens organisation – och kanske till och medaffärsidé – måste stöpas om för att dra nytta av allt det nya.Därför krävs det ett sammelsurium av olika kompetenser för attkunna lotsa in kunderna i den nya ekonomin, som det så populärtkallas. Managementkonsulter, IT-konsulter och till och medreklambyråer tävlar numera på samma arena. Internetkonsulternasfördel är att de tidigt samlade de här olika kompetenserna underett och samma tak.Börsen värderar flera av de här internetkonsulterna skyhögt.Bolag som Icon och Framtidsfabriken värderas till 6 respektive10 miljoner kronor per konsult. Jämför det med traditionellaIT-konsultföretag där värderingen är cirka 2 miljoner kronor perkonsult. Skillnaden förklaras av internetbolagens starkatillväxt och den fortsatt starka efterfrågan påinternettjänster. Marknaden tilltalas också avinternetkonsulternas ambitiösa planer att växa utomlands.
Tillväxt framför allt
Den stora skillnaden mellan en traditionell IT-konsult och deunga internetkonsulterna är just den senare gruppens extremafokus på tillväxt, inte minst utomlands. Och attinternetkonsulterna fulländat konsten av att synas och fåuppmärksamhet i media.Men annars är mycket av skillnaden ett spel för galleriet och enlek med ord. Det tillhör alla konsulters vardag att hela tidenanpassa sig till de områden där efterfrågan är stark. Idaghandlar det givetvis om just projekt kring internet. GamlaIT-konsulter skolas om för att lära sig den nya tekniken.Personer med ren internetkompetens rekryteras. Och så vidare. Enstor del av IT-konsulternas uppdrag redan idag utgörs av projektkring internet.
Kompletteringar
Dessutom har IT-konsultbolag redan börjat förvärva andra bolagför att komplettera utbudet av tjänster. Exempelvis finns entydlig trend att managementkonsulter och IT-konsultbolag gårihop. Men det är också troligt att IT-konsulter kommer att köpamindre, icke-noterade, internetkonsulter. Härom veckan köptetill exempel börsnoterade Resco internetbyrån Reference, med 60anställda. Fler liknande förvärv är att vänta.Internetkonsulterna är spännande företag, inte minst deoffensiva satsningarna utomlands. Men Affärsvärlden tror attbolagen kommer få det svårt att leva upp till börsens högtställda förväntningar. En stor del av företagsledningarna ärunga och saknar den erfarenhet som krävs för att växa utomlands.I unga organisationer är det också lätt hänt att det blirskakigt i ledningen. Det visar inte minst VD-bytet ochpersonalavhoppen i Icon häromveckan. Den snabba tillväxten tärockså på förmågan att genomföra projekten bra. Det kommeroroväckande ofta signaler om dåligt genomförda projekt fråninternetkonsulternas sida.Värderingsskillnaden mellan de tråkiga IT-konsulterna och dehypade internetkonsulterna kommer sannolikt inte att bestå. Attvärdera ett bolag högre för att det är inne på hetare segmentinom IT-branschen, håller inte.
Trivsel och debitering
Analysen av ett konsultbolag handlar istället om att bedömaledningens förmåga att fylla konsulternas tid effektivt, påkonsultspråk debiteringsgrad. För att växa måste bolagetrekrytera personal och få dem att trivas så att de inte slutar.Efterfrågan på bolagens tjänster är det minsta problemet i dag,oavsett om bolaget sysslar med tråkiga IT-tjänster somsystemintegration eller bygger sexiga e-handelslösningar påinternet.Affärsvärldens råd är alltså att hellre satsa på traditionellaIT-konsulter, som har chans att värderas upp, än de hetainternetkonsulterna, som sannolikt kommer att värderas ned.Bland IT-konsulterna väljer vi att rekommendera Guide ochPrevas. Det är två bolag med stora likheter. De är välpositionerade inom heta segment. De har dock en bit kvar tillgodkänd lönsamhet. Det är dessutom bolag som nyligen bytt VD.
Växer ännu snabbare
Göteborgsbaserade Guide är starka inom en rad områden somsannolikt kommer att växa snabbare än IT-konsultmarknaden,exempelvis datorintegrerad telefoni, inbyggda system ochinternet/intranetlösningar. Lönsamheten borde därför varabetydligt bättre än den vinstmarginal på 4,6 procent som bolagetvisade under det första halvåret. De omotiverat lågamarginalerna orsakas av att två stora förvärv inte har kunnatinförlivas tillräckligt smidigt. Det kan också vara så attledningen inte hållit måttet, i alla fall har inte förre VD:n,Göran Westling, tillhört marknadens favoriter. Det finns en delatt göra för den nytillträdde VD:n, Johan de Verdier. Etteffektivt styrt Guide kan bli en bra placering.Prevas tillhör något av doldisarna bland IT-konsultbolagen. Ettskäl är att bolaget har sitt säte i Västerås och inte iStockholm. Ett annat skäl är att det är lite svårare att förståvad bolaget gör. Prevas är fokuserat på tjänster förtillverkande industri, som produkt- och produktionsutveckling.De flesta andra IT-konsulter är mer inriktade på mer kontorsnäratjänster. Prevas skiljer sig också från konkurrenterna därför att bolagethelst vill utföra kunduppdrag i egna lokaler och till ett fastpris. Det vanliga i branschen är annars att projekten görs pålöpande räkning. Fastprismodellen ökar visserligen risken ibolaget (projekt kan gå snett) men också potentialen omuppdragen görs effektivt.Det finns alltså en stor potential i Prevas om bolaget skötshögeffektivt. Den nytillträdde VD:n, Jonas Wiström, har godamöjligheter att få upp lönsamheten. Han ska flytta huvudkontorettill Stockholm, vilket också är positivt för bolaget. Det är iStockholm affärerna görs.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.