Spotifys nya hemliga satsning
Förändringens vindar blåser på Spotify. Enligt Business
Insider planerar nu den svenska musikstreamingtjänsten att slå sig in på en ny
bana – videostreaming.
Spotifys affärsmodell har ifrågasatts, bland annat i en
artikel i Affärsvärlden. Medan Spotify är en guldgruva för skivbolagen verkar
däremot Spotifys egna marginaler vara magra.
Videotjänstbolaget Netflix har haft liknande problem, enligt
Business Insider. För att bättra på marginalerna har Netflix börjat producera
egen tv-serier i likhet med tv-bolaget HBO, bland annat House of cards. Tv-serien kostade 5 miljoner dollar per avsnitt. Totalt spelades 13 avsnitt in till en kostnad av drygt 400 miljoner kronor. Netflix är värderat till cirka 10 miljarder dollar på Nasdaq-börsen.
Spotifys plan är nu att gå samma väg som Netflix och dels
erbjuda streamad video och dels producera egna tv-program, skriver Business Insider.
Förhoppningen är enligt tidningen att Spotify ska nå samma framgång som HBO som
stått bakom tv-succéer som Sex and the city, Sopranos och Mad men. Spotify värderades till 3 miljarder dollar vid senaste kapitalanskaffningen i höstas.
Spotify har avböjt att kommentera ryktena, skriver Business
Insider.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.