Stark start på året för e-handeln

Den svenska e-handeln visade en fortsatt kraftig ökning i februari, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.
Stark start på året för e-handeln - e-handel online shopping adlibris
Adlibris e-handelsanläggning i Morgongåva. Foto Fredrik Sandberg / TT

E-handelns omsättning i februari uppskattas till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14% i löpande priser jämfört med februari i fjol. Den totala e-handelsvolymen bedöms ha ökat med cirka 10% i februari.

72% av konsumenterna e-handlade i februari mot 65% i februari 2023.

“Vi kan konstatera att e-handeln haft en väldigt stark start på året, givet det fortsatt ansträngda ekonomiska läget. Det är ännu för tidigt att säga att vändningen har skett, men vi ser tecken på att e-handelsutvecklingen kommer att fortsätta i positiv riktning under kommande månader”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

I januari låg ökningen på 19% i löpande priser.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.