Stena Line tappar 22 procent

Färjerederiet Stena Line drabbas av de allt sämre tiderna. Under januari minskade frakttransporterna på rederiets färjor med 22 procent.

Dagsfärska siffror från rederiet Stena Line, som har 35 fartyg i trafik i Nordeuropa, visar att fraktmängderna nu minskar i snabb hastighet:

-Nedgången i januari, jämfört med januari 2007, uppgår till 22 procent, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig vid färjerederiet.

Nedgången är en av de största hittills som har drabbat rederiet under en enskild månad.

Nedgången har fått till följd att Stena Line beslutat sig för att lägga upp ett fartyg i trafiken över Engelska kanalen, på rutten Rotterdam-Harwich. På sträckan har Stena Line i dag tre kombinerade last- och passagerarfartyg i drift men minskar nu antalet till två från 1 mars.

Stena Line är försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser av fallet i sjöfrakt.

-Det är stora tal, ja, men det handlar om en enskild månad, säger Jesper Waltersson.

Sammanställnigen av fraktmängderna, som blev klar på tisdagen, visar att ingen av Stena Lines 18 linjer redovisar en ökad fraktmängd.

-Minst dåligt går det på Irländska sjön. Där är nedgången cirka 5 procent, säger Jesper Waltersson.

Passagerarmängderna ökar samtidigt en aning, upp en (1) procent i januari jämfört med januari 2008.

Kan fler fartyg läggas i malpåse?

– Inget är bestämt om den saken.

Enligt Waltersson är Stena Line ett lönsamt bolag och fjolårsresultatet, som redovisas om några veckor, blev bättre än vad bolaget prognostiserat internt. Rederiet spås, enligt estimat som publicerats på moderbolaget Stena AB:s hemsida, omsätta drygt 10 miljarder kronor för 2008.

Några nybeställningar för att dra nytta av de låga varvspriserna är inte aktuella, enligt Jesper Waltersson. Bolaget har fyra fartyg i orderböckerna:

-Vi har två superferry-fartyg som byggs på varv i Tyskland. De beställdes 2006 och levereras 2010. Och så bygger vi två ropax-fartyg (last/passagerarfärjor) som är beställda i Korea som kommer åren därefter.

Stena Lines systerbolag Stena Bulk, som äger och driver tankfartyg, planerar däremot för nyinvesteringar under året.

-Vi är i den lyckliga sitsen att vi laddar kassan. Vi har en massa miljarder i kassan, säger vd vid Stena Bulk Ulf G Ryder.

Stena Bulk förbereder sig nu, enligt Ulf G Ryder, på att köpa tankfartyg. Redan i höstas köpte bolaget en tredjedel av ett grekiskt tankerrederi:

-Men där var vi lite för heta på gröten. Priserna har sjunkit och det är väldigt billigt att köpa tankfartyg just nu. Vi siktar på att göra en storaffär.

Tidigare i höstas, i oktober, flaggade du i intervjuer för att ni skulle göra nybeställningar:

-Vi ser att varvspriserna går ned med 50-60 procent ytterligare. Nybeställningar ska vi börja titta på i höst. Det handlar om V-max-fartyg.

De hamnar i så fall i (börsnoterade) Concordia?

-Ja. Det blir det.

Du får det att låta som om finanskrisen nästan är något positivt för Stena Bulk?

-Ja. I mångt och mycket är det så. Ett starkt bolag som vårt kommer starkare ur lågkonjunkturen samtidigt som vi kommer att få se flera likvidationer på andra håll. Den utvecklingen har redan börjat, här hemma med Svithoid tankers.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma