Kriget i Ukraina
Stena-sålda fartyg används för att frakta rysk olja
Redan innan hårda sanktioner och pristak infördes på rysk olja från EU:s håll, sökte Ryssland nya vägar att sälja sin olja på världsmarknaden. Genom att ryska fartyg som befinner sig på internationellt vatten överför råolja och diesel till icke-sanktionerade fartyg genom så kallad ship-to-ship-transfer (STS), når man sedan en tid ut till både nya och etablerade handelspartners i Gulfstaterna, Afrika och Asien.
Enligt bland andra Detsche Welle och Black Sea News ankommer olja även till europeiska hamnar, i direkt strid mot sanktionerna. Samtidigt som hanteringen av olja på öppet hav medför allvarliga risker för miljöpåverkan genom läckage.
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Läs denna och andra artiklar gratis
Som free-medlem får du:
- Tusentals artiklar helt gratis
- Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
- Krönikor, reportage och intervjuer
- Dagliga nyhetsbrev
Premium - få allt innehåll direkt
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här