Stena-sålda fartyg används för att frakta rysk olja

Ryssland och andra aktörer dammsuger marknaden på begagnade tankfartyg för att ducka sanktioner mot rysk olja. Det har gjort att priset på äldre tankfartyg rusat i höjden. Stena-ägda Concordia Martime har sålt tio fartyg sedan kriget bröt ut - som samtliga senare anlöpt ryska hamnar. De kan också förmodas ingå i den ”dark fleet”, vars syfte är att kringgå sanktioner.
Stena-sålda fartyg används för att frakta rysk olja - Concordia Maritime skepp

Redan innan hårda sanktioner och pristak infördes på rysk olja från EU:s håll, sökte Ryssland nya vägar att sälja sin olja på världsmarknaden. Genom att ryska fartyg som befinner sig på internationellt vatten överför råolja och diesel till icke-sanktionerade fartyg genom så kallad ship-to-ship-transfer (STS), når man sedan en tid ut till både nya och etablerade handelspartners i Gulfstaterna, Afrika och Asien.

Enligt bland andra Detsche Welle och Black Sea News ankommer olja även till europeiska hamnar, i direkt strid mot sanktionerna. Samtidigt som hanteringen av olja på öppet hav medför allvarliga risker för miljöpåverkan genom läckage.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets