Streaming
Streamingabonnemang på rekordnivå i Norden

En ny milstolpe nås under våren 2025 då det totala antalet betalda streamingabonnemang passerar 23 miljoner.
Det skriver Mediavision i samband med sin senaste analys av den nordiska TV & streamingmarknaden.
Den starka tillväxten drivs främst av betalda abonnemang med reklam (HVOD).
Under det senaste året har det tillkommit 3,7 miljoner betalda streamingabonnemang i Norden.
Sverige är den största marknaden i Norden, både sett till storlek och tillväxt. Under det senaste året har mer än 2 miljoner nya betalda abonnemang tillkommit i Sverige, vilket utgör mer än hälften av ökningen i regionen.
“Vi ser en andra tillväxtvåg på den nordiska streamingmarknaden. Streamingabonnemang med reklam ökar kraftigt vilket gör att marknaden återigen växer, efter några år av blygsam utveckling”, säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.
Streamingabonnemang med reklam stod för mer än hälften av det senaste årets nytillkomna abonnemang, vilket visar att konsumenter nu i högre grad väljer dessa billigare alternativ. Men, trots detta fortsätter även fullt betalda streamingabonnemang att växa. Denna breda tillväxt drivs av både internationella aktörer som Netflix, Disney+ och Prime Video, samt lokala tjänster som TV2 Danmark, TV2 Norge, TV4 och MTV.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.