Streamingkrigen fortsätter – åtta största mediabolagen ska lägga minst 115 miljarder dollar på innehåll

Kampen om streamingtittarnas gunst fortsätter, och de åtta största mediabolagen i USA planerar att spendera åtminstone 115 miljarder dollar på tv-serier och filmer under 2022. Det framgår av en sammanställning av Financial Times.
Streamingkrigen fortsätter – åtta största mediabolagen ska lägga minst 115 miljarder dollar på innehåll - netflix-affarsvarlden-700_binary_6864122.png

”Det finns ingen återvändo. Det enda sättet att konkurrera är att spendera mer och mer pengar på premiuminnehåll”, kommenterar Michael Nathanson, mediaanalytiker på MoffettNathanson.

De flesta bolagen på listan, som inkluderar Walt Disney, Comcast, WarnerMedia och Amazon, väntas fortsätta förlora pengar på sina tjänster.

Just Disney väntas öka sina investeringar med 35-40 % till 23 miljarder dollar, 33 miljarder inkluderat sporträttigheter. Netflix å andra sidan väntas spendera över 17 miljarder dollar på innehåll. Även ViacomCBS, Fox och Apple har aviserat miljardsatsningar på innehåll.

”På grund av konkurrensen för talang inom allting som involverar produktioner så har innehållskostnaderna stigit”, kommenterade Disneys finanschef Christine McCarthy förra månaden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.