Konsumtion
Svensk Handel spår oförändrad omsättning i julhandeln
Julen är handelns viktigaste försäljningstillfälle på året, allra störst uppsving sker vanligen i butiker som säljer leksaker, böcker och hemelektronik.
“Julen är alltid viktig för handeln men detta år är det särskilt påtagligt. Coronakrisen har slagit hårt mot stora delar av branschen och för många företag är det helt avgörande att vi klarar av att bedriva årets julhandel på ett tryggt och säkert sätt”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Coronapandemin har påskyndat den digitala omställningen av handeln och Svensk Handels julrapport visar att e-handeln kommer att öka kraftigt även i julhandeln. För första gången är näthandeln den kanal där flest konsumenter kommer att handla merparten av sina julklappar. Nästan varannan person (46 procent) anger att de kommer att köpa majoriteten av julklapparna på nätet i år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.