Svensk modehandel steg rejält i mars

Mars blev en stark månad för modehandeln, visar siffror från Svensk Handel Stil.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 35,9% i mars jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 49,6%. Jämfört med 2019 steg klädhandeln med 8% medan skohandeln var ned 12,9%. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

“Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Butiker och e-handel Mars 2022-2021 Mars 2022-2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder 35,9 % 8,0 % 23,6 % -2,3 %
Skor 49,6 % -12,9 % 8,3 % -28,3 %
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.