Svenska världskändisar
En av de båtar som det snackas mycket om just nu heter Svea J-S1. Det är en helt nybyggd båt men på gammal ritning. Hon är en av J-Class modernaste båtar och syns när America’s Cup startar i Bermuda den 16 juni. Båten designades redan år 1937 av svensken Tore Holm men byggdes aldrig. Senare upptäcktes ritningarna av seglingshistoriken John Lammerts van Bueren och nu är hon byggd. Det är alltså speciellt att Tore Holm har designat den hetaste båten i år, i hela världen.
Den är helmodern under däck men i sin design ser hon alltså ut som en 1920-tals- eller 1930-talsbåt.
Att nya båtar har klassisk design kan ses som ett tecken på att intresset för vackra klassiska finns när ritningar kommer upp på den här nivån.
– Det var nog ingen som trodde att de här båtarna skulle komma tillbaka som en egen klass. De togs ju bort från America’s Cup redan i slutet på 1940-talet, för de kostade för mycket att bygga och hålla, säger Olle Appelberg som själv har anordnat en stor regatta med klassiska segelbåtar i Sverige, och som också är intervjuad i reportaget här intill.
– Fula katamaraner fullkletade med dekaler är inte vackra även om de är otroligt snabba och hjälper seglingen bli en publik sport, fortsätter han.
En annan svensk världskändis till havs, en av Sveriges mest berömda båtar, heter Fidra och hon seglade jorden runt som första svenska fritidsbåt åren 1920 och 1922. Hon finns fortfarande kvar, men inte längre i Sverige, utan ägs numera av en kinesisk affärsman.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.