”Sverige måste behålla digital tätposition”

Den viktigaste uppgiften som digitaliseringsminister är att se till att Sverige behåller sin digitala tätposition i EU, sade Anders Ygeman på Affärsvärldens och Deloittes Almedalsseminarium.

-Sverige rankas som tvåa i EU i digitalisering och min viktigaste uppgift som digitaliseringsminister är att se till att Sverige behåller den tätpositionen, sade Anders Ygeman på seminariet om integritet på nätet.

Han menade också att företag som Facebook och Google gynnas av att EU driver GDPR och andra integritetsfrågor eftersom det stärker kundernas förtroende för bolagen. Det var något som Facebooks Sverigechef Sam Rahini höll med om.

-Tilliten är a och o för oss och vi tillämpar GDPR i alla länder där vi är verksamma, sade Sam Rahini.

Karin Pettersson, Director of Public Policy på Schibsted, framhöll att det är en obalans mellan de stora internetföretagen och konsumenterna där företagen dikterar villkoren i integritetsfrågor och datainsamling. Hon efterlyste därför någon form av mellanled, som en konsumentorganisation, för att skydda konsumenternas intressen.

-Facebook är en del av nödvändig infrastruktur, till exempel i form av föräldragrupper med information som du bara måste läsa. Det gör det ännu viktigare att det finns en maktbalans mellan företag och konsument, sade Karin Pettersson.

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.