Synsam ökar omsättning och vinst

Optikkedjan Synsam ökade såväl omsättningen som vinsten i det fjärde kvartalet.
Håkan Lundstedt Synsam
Håkan Lundstedt, VD på Synsam. Foto: Sandra Lee Pettersson / BILDBYRÅN

Styrelsen föreslår höjd utdelning.

Omsättningen steg 7,7 procent till 1 479 miljoner kronor (1 373). Den organiska försäljningstillväxten var 7,4 procent (6,8).

Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 7,2 procent (21,3). Antalet abonnenter ökade med 24 tusen under det fjärde kvartalet och 109 tusen för helåret. Churn var stabil vid 2,28 procent i det fjärde kvartalet.

“2023 har varit ett rekordår för Synsam med en stark tillväxt och ökad lönsamhet och där vi har stärkt vår marknadsposition. Under 2023 har Synsam genererat en organisk tillväxt på 10 procent och like- for-like tillväxt på 7 procent, i en marknad där konsumenterna generellt hållit igen på utgifterna”, uppger VD Håkan Lundstedt.

Stärkt rörelseresultat

Ebitda-resultatet blev 348 miljoner kronor (273), med en ebitda-marginal på 23,5 procent (19,9).

Ebita-resultatet blev 200 miljoner kronor (127), med en ebita-marginal på 13,5 procent (9,2).

Rörelseresultatet blev 161 miljoner kronor (90), med en rörelsemarginal på 10,9 procent (6,6).

Resultatet efter skatt blev 61 miljoner kronor (51), en ökning med 19,6 procent mot föregående år. Resultat per aktie uppgick till 0,41 kronor (0,34), vilket innebär en ökning med 20,6 procent mot föregående år.

I utdelning föreslås 1,80 kronor per aktie (1,70).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 404 miljoner kronor (185).

Öppnar nya butiker

Synsam kommer i det första kvartalet att etablera mellan 8-10 nya butiker och målet är att etablera 90 nya butiker under åren 2024-2026, vilket är ett mål som upprepas. Under 2023 etablerade kedjan 22 nya butiker.

“Synsam ser en betydande potential att fortsätta öka antalet butiker på befintliga marknader i Norden, innefattande också en fortsatt satsning på hörselområdet med mer än 10 nya pilotenheter under 2024, i vår fortsatta utvärdering av denna affär som en komplettering till optikaffären”, skriver bolaget.

Danmark är sorgebarnet i kedjan. Under det fjärde kvartalet var den organiska tillväxten negativ och bolaget har vidtagit åtgärder. Marknaden är svag och konkurrensen hård.

Synsam har sedan tidigare ett besparingsprogram som skulle ge 102 miljoner kronor i besparingar under 2023 och med 129 miljoner 2024 jämfört med 2022. Ett nytt kostnadsprogram genomförs nu med beräknad ytterligare årlig effekt 106 miljoner, varav 94 miljoner effekt på helåret 2024, i syfte att motverka inflationsdrivna kostnadsökningar. I det fjärde kvartalet 2023 har ebitda-resultatet belastats med 10 miljoner extra kostnader för att genomföra detta nya kostnadsprogram.

Synsam, Mkr Q4-2023 Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 1 479 1 373 7,7%
Organisk försäljningstillväxt, procent 7,4 6,8 8,8%
EBITDA 348 273 27,5%
EBITDA-marginal 23,5% 19,9%
EBITA 200 127 57,5%
EBITA-marginal 13,5% 9,2%
Rörelseresultat 161 90 78,9%
Rörelsemarginal 10,9% 6,6%
Nettoresultat 61 51 19,6%
Resultat per aktie, kronor 0,41 0,34 20,6%
Kassaflöde från löpande verksamhet 404 185 118,4%
Årsutdelning per aktie, kronor 1,80 1,70 5,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF