Analys Synsam
Synsam: Värd att syna?

Synsam | |
Börskurs: 48,00 kr | Antal aktier: 147,9 m |
Börsvärde: 7 097 Mkr | Nettoskuld: 2 158 Mkr |
VD: Håkan Lundstedt | Ordförande: Peter Törnquist |
Synsam (48 kr) är en av Nordens ledande optikerkedjor med 588 butiker, varav 562 är egna butiker. Synsam är marknadsledande i Sverige (~35% marknadsandel), näst störst i Danmark (~23%) och Norge (~21%). Samt topp fem i Finland (7-10%).
Bolaget säljer glasögon, linser, bågar, solglasögon, tillhandhåller synundersökningar och tillhörande produkter till konsumenter. Onlineförsäljningen står för drygt 10% av intäkterna. Koncernen har cirka 4100 heltidsanställda.
Konkurrent äger aktier
Italiensk-franska glasögonkoncernen Essilorluxottica är fjärde största ägare med 6,6%. Essilor äger nederländska Grandvision som i sin tur äger både svenska Synoptik och Smarteyes. I övrigt domineras Synsams ägarlista av fonder.
Håkan Lundstedt har varit VD sedan 2015 och äger drygt 1% av aktierna (värda 80 Mkr). Lundstedt är förmodligen mest känd som VD för Mekonomen (2007-2015)
Riskkapitalbolaget CVC Capital är största ägare sedan 2014 då de köpte aktierna av Nalka Invest (som har kopplingar till Ikea-sfären). Synsam noterades på Stockholmsbörsen hösten 2021. Teckningskursen var då 50 kronor. CVC har kontinuerligt minskat sitt innehav sedan IPO och har under våren 2025 minskat från 31 till 16% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 6 435 | 6 900 | 7 314 | 7 753 |
– Tillväxt | 9,0% | 7,2% | 6,0% | 6,0% |
Rörelseresultat | 819 | 897 | 987 | 1 085 |
– Rörelsemarginal | 12,7% | 13,0% | 13,5% | 14,0% |
Resultat efter skatt | 366 | 551 | 626 | 704 |
Vinst per aktie | 2,48 | 3,70 | 4,20 | 4,80 |
Utdelning per aktie | 1,80 | 1,80 | 1,80 | 1,80 |
Direktavkastning | 3,8% | 3,8% | 3,8% | 3,8% |
Avkastning på eget kapital | 14% | 20% | 20% | 20% |
Nettoskuld/Ebit | 2,7x | 2,3x | 2,0x | 1,8x |
P/E | 19,4x | 13,0x | 11,4x | 10,0x |
EV/Ebit | 11,3x | 10,3x | 9,4x | 8,5x |
EV/Sales | 1,4x | 1,3x | 1,3x | 1,2x |
Den nordiska optikmarknaden är värd drygt 25 miljarder. Synsam har en marknadsandel på cirka 26%. Marknaden växer typiskt sett 3-5% årligen och drivs av en växande åldrande befolkning. År 2050 spås 50% av Nordens befolkning vara närsynt jämfört med runt 34% idag.
Glasögon är den viktigaste produktkategorin, där bågar och glas står för 70% av marknaden. Kontaktlinser utgör 15%. Majoriteten av de som använder linser har också glasögon som komplement. Resterande 15% utgörs av solglasögon.
Tillväxtstrategin går ut på att öka omsättningen per butik men också att öppna fler butiker. Normalt sett kräver en ny butik en investering på 2-6 Mkr i snitt. Återbetalningstiden är i regel 2-3 år.
Koncernens butiker återfinns ofta i centrala lägen i städerna eller i köpcentrum. I takt med ökad e-handel och “butiksdöd” har Synsam fått allt bättre tillgång till lokaler i bra lägen i städer runt om i Norden.
År | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Nya butiker | 26 st | 37 st | 22 st | 46 st |
Totalt antal butiker | 500 st | 536 st | 547 st | 586 st |
Organisk omsättningstillväxt | 23,2% | 10,6% | 10,3% | 9,2% |
90 nya butiker
För åren 2024-2026 är Synsams målsättning att etablera 90 nya butiker. Under 2024 öppnade Synsam 46 stycken butiker.
Bolaget uppger att “lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter” och att Synsam nu ligger före sin plan.
Fokus är på mindre orter där efterfrågan typiskt sett är stark direkt uppger bolaget, samtidigt som hyrorna är lägre. Generellt har Synsam en offensiv tillväxtstrategi. Risken är att det sker en överetablering.
Synsams mål är att ha en årlig organisk tillväxt på 8-12% på medellångsikt, beroende på etableringstakt av nya butiker. De tre senaste åren har den organiska tillväxten varit cirka 10% per år i snitt.
Målet är att ha en årlig justerad Ebitda-marginal på 25% eller mer. De senaste fem åren (2020-2024) har den redovisade Ebitda-marginalen varit 24,4% i snitt. Ebita-marginalen har snittat 14,7% och Ebit-marginalen 11,8%. Nettoskuld i relation till justerad Ebitda skall understiga 2,5x (1,8 gånger per Q1 2025). Vidare är målet att dela ut 40-60% av resultatet.
Höga marginaler i Sverige
Den svenska hemmamarknaden står för knappt hälften (49%) av koncernens intäkter. Synsam uppger att de fortsatt tar marknadsandelar i Sverige. Bolaget har stabilt haft en marginal på över 20% i Sverige. Norge står för en femtedel av intäkterna. Där har marginalen varit 10-11% senaste åren. Det är tydligt att storlek och skala spelar in. I Finland som är koncernens minsta marknad (12%) är marginalen fortsatt negativ (-6,5% år 2024).
Synsam erbjuder produkter inom samtliga prissegment, allt från billigare alternativ till premiumprodukter. Bolaget säljer produkter från ett drygt trettiotal externa varumärken och elva egna varumärken (drygt hälften av alla bågar som säljs). Synsam satsar även på så kallade Recycling Outlets. Det är butiker som säljer rabatterade och/eller begagnade glasögon. På så sätt når Synsam nya kundgrupper. Bolaget har ett tjugotal outlet-butiker.
Sedan något år tillbaka erbjuder Synsam även hörseltester i utvalda butiker. Satsningen är ännu i ett tidigt stadium och utvärdering verkar pågå.
Abonnemang i fokus
Under 2016 lanserade Synsam ett Lifestyle-abonnemang, som innebär att kunderna kan abonnera på glasögonen. Kunden betalar alltså inget för glasögonen initialt utan månadskostnaden är cirka 500 kronor per månad. Då ingår exempelvis ett årligt utbyte av glasögon och en ”gratis” synundersökning per år. Bindningstiden för kunderna är minst 24 månader.
Synsam finansierar inte abonnemangsaffären själva utan detta sker tillsammans med externa partners, så kallade factoringarrangemang. Även flera av Synsams konkurrenter erbjuder abonnemang på glasögon. Synsam har fått kritik från Konsumentverket på grund av vilseledande och bristande information kring abonnemangen.
Synsam | Q1 2025 | Q1 2024 |
Omsättning | 1708 Mkr | 1521 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 12,3% | 7,8% |
Organisk tillväxt | 12,8% | 7,7% |
Tillväxt Q/Q | 4,7% | 2,8% |
Abonnemang | 858 000 st | 774 000 st |
Bruttomarginal | 74,1% | 75,7% |
Rörelsekostnader | 891 Mkr | 793 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 12,3% | 4,0% |
Ebitda | 375 Mkr | 358 Mkr |
Ebitda-marginal | 22,0% | 23,5% |
Ebita | 206 Mkr | 205 Mkr |
Ebita-marginal | 12,1% | 13,5% |
Ebit-marginal | 10,2% | 11,2% |
Resultat per aktie | 0,60 kr | 0,38 kr |
2024 stod abonnemangsaffären för runt hälften av koncernens omsättning. I första kvartalet uppgick antalet abonnemangskunder till 858 000.
Antalet kunder som lämnar (churn) uppgick till 2,8% (2,3) under Q1 2025. År 2024 uppgick den årliga churnen till 10,7% (9,0). Att churnen ökat är negativt och kanske speglar den generella osäkerheten bland konsumenterna.
Den organiska tillväxten var 12,8% i Q1. Ebita-marginalen landade på 12,1% (13,5) och Synsam-aktien tappade drygt 5% på börsen efter Q1-rapporten häromveckan.
Under Q1 etablerade Synsam 5 nya butiker. Under Q2 är planen att öppna 9-11 nya butiker.
Synsam konkurrerar med bolag som Specsavers, Synoptik och Smarteyes samt en rad mindre lokala spelare. De större aktörerna har generellt bättre marginaler till följd av stordriftsfördelar.
Konkurrenter år 2023/2024 | Synsam | Specsavers | Synoptik | Synologen | Klarsynt |
Omsättning | 6435 Mkr | 1068 Mkr | 1289 Mkr | 106 Mkr | 62 Mkr |
Tillväxt | 9,0% | 3,9% | 8,7% | 8,3% | -3,3% |
Ebit-marginal | 12,7% | 1,5% | 13,4% | 1,7% | -0,1% |
GrandVision som äger Synoptik förvärvade Smarteyes under 2022. Tidigare ägdes Smarteyes av Rune Anderssons ägarbolag Mellby Gård. Synoptik hade under 2023 en rörelsemarginal på drygt 13%, vilket är i linje Synsams koncernmarginal.
Kassaflöde | 2022 | 2023 | 2024 | Summa |
Löpande kassaflöde | 690 Mkr | 1150 Mkr | 933 Mkr | 2773 Mkr |
Investeringsverksamheten | -385 Mkr | -270 Mkr | -398 Mkr | -1053 Mkr |
Amortering leasingskulder | -328 Mkr | -429 Mkr | -401 Mkr | -1158 Mkr |
Fritt kf efter leasing | -23 Mkr | 451 Mkr | 134 Mkr | 562 Mkr |
Ebita | 698 Mkr | 850 Mkr | 957 Mkr | 2505 Mkr |
I tabellen intill visas Synsams kassaflöde på årsbasis 2022-2024. Fritt kassaflöde avser bolagets löpande kassaflöde med avdrag för investeringsverksamheten och amortering av leasingskulder (hyreskostnader). Det fria kassaflödet var 562 Mkr under perioden 2022-2024 medan Ebita var 2505 Mkr jämförelsevis.
Prognoser och värdering
Vi räknar med 9% tillväxt i år vilket i stort sett är i linje med analytikerna. Kommande år skissar vi på 6% årlig tillväxt. Marknaden spås runt 3% per år framöver och Synsam har historiskt sett tagit marknadsandelar.
Vidare skissar vi på en rörelsemarginal på 13% i år och 14% i slutet av prognoshorisonten. Analytikerkollektivet skissar på cirka 14,5% år 2027 jämförelsevis. Initialt har butiksöppningar en negativ inverkan på marginalen.
Använder vi en multipel på 10x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns cirka 30% uppsida på sikt. En risk är ökad konkurrens och prispress. Kan Synsam fortsätta expandera och stärka sina marknadsandelar ytterligare finns fin uppsida (optimistiskt scenario).
Kjell & Co (Kjell Group) och Clas Ohlson och Rusta är inte några konkurrenter till Synsam men väl en hygglig temperaturmätare på hur köpkraften bland företrädesvis svenska konsumenter utvecklas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Synsam | -11% | 11,4x | 9,4x | 1,3x | 13,5% | 7,7% |
EssilorLuxottica | 27% | 31,3x | 24,5x | 4,4x | 17,9% | 6,3% |
National Vision | 22% | 25,0x | 22,4x | 1,1x | 5,0% | 4,7% |
Kjell Group | -31% | 8,3x | 9,2x | 0,3x | 3,7% | 3,3% |
Clas Ohlson | 95% | 19,0x | 14,8x | 1,5x | 10,2% | 4,3% |
Rusta | -1% | 16,0x | 14,8x | 1,2x | 8,3% | 10,1% |
Genomsnitt | 17% | 18,5x | 15,9x | 1,7x | 9,8% | 6,1% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Synsam har uppvisat god tillväxt de senaste åren och fortsätter att ta marknadsandelar. Bolaget har en stark marknadsposition och avser att fortsätta expandera i en rask takt. Bolagets tillväxtstrategi framstår som ambitiös. Risken är att det sker en överetablering. Samtidigt kan Synsam ofta konkurrera ut mindre lokala aktörer som driver ett fåtal butiker.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 3 Mkr. Ett antal personer har köpt aktier. Ordförande Peter Törnquist har köpt för 1 Mkr (kurs 39,4 kr i november 2024). Även VD Håkan Lundstedt har köpt aktier för 1 Mkr, fördelat på två inköp i november (kurs 42,5 kr) samt april (42,5 kr). Inga försäljningar finns registrerade.
Abonnemangsaffären skapar kundlojalitet och stabila intäktsströmmar. Vid utgången av Q1 var nettoskulden cirka 2,2 Mdkr. Investeringstakten är hög och kassaflödesgenereringen är därmed rätt svag.
Huvudägarna CVC har minskat sitt innehav en hel del senaste året. Risken är att de fortsätter sälja aktier. Uppsidan i huvudscenariot är okej. Men osäkerheten med ägarbilden och risken för överetablering gör att vi är neutrala till aktien.
Tio största ägare i Synsam | Värde (Mkr) | Andel |
CVC Capital Partners | 1 163,9 | 16,3% |
Carnegie Fonder | 603,9 | 8,4% |
Handelsbanken Fonder | 581,0 | 8,1% |
Essilorluxottica SA | 474,1 | 6,6% |
Mawer Investment Management | 443,1 | 6,2% |
Fjärde AP-fonden | 359,4 | 5,0% |
C WorldWide Asset Management | 287,1 | 4,0% |
Synsam AB | 159,7 | 2,3% |
Norges Bank Investment Management | 149,2 | 2,1% |
Case Kapitalförvaltning | 134,7 | 1,9% |
Sex största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Håkan Lundstedt | 80,4 | 1,1% |
Krister Duwe | 22,2 | 0,3% |
Vesa Mars | 11,1 | 0,2% |
Susanne Westford | 7,6 | 0,1% |
Jimmy Engström | 7,1 | 0,1% |
Marina Kereklidou | 6,2 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 18,5% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser