Ta strid för din enhet

Ingen trodde att det usla resultatet för enheten kunde vändas. Men jag lyckades. Nu vill mina chefskollegor inkludera vårt resultat i sina enheter, skriver signturen. Stå på dig råder Gunilla Arhén.

FRÅGA:

För några år sedan fick jag ansvar för en enhet som ingen såg någon framtid i. Det var en utmaning. Resultatet hade försämrats under flera år och stämningen bland medarbetarna var låg.

Min chef sa att han såg två vägar: antingen vända resultatet, eller avyttra enheten. Då ingen hade några förväntningar på mig fick jag tämligen fria händer.

I dag har vi vänt resultatet samtidigt som vi har vuxit. Vi har fått interna utmärkelser. Nyligen hade företaget ett möte för cheferna inom affärsområdet. Vi presenterade våra enheters resultat och framtida visioner. Döm om min förvåning när två kollegor offentligt framförde att det vore affärsmässigt logiskt att inkludera mitt ansvarsområde i deras. De beskrev i kalkyler hur snabbt det går att räkna hem sammanslagningen, och utvecklade den marknadsmässiga logiken. Båda mina kollegor har lagt ner mycket energi på att beskriva den ekonomiska nyttan med sammanslagningen.

Jag anar att de har planterat sina tankar hos ledningsgruppen. Den logiken fanns inte alls när jag tog över enheten som då var i ett katastrofalt ekonomiskt skick, vilket jag påpekade på samma möte. Känner mig villrådig. Hur ska jag positionera oss inför framtiden? Jag kan inte alls se de vinster som de målar upp.

“Behöver hjälp att agera i hajstimmet”

SVAR:

Du har haft fokus på din enhets utveckling och lönsamhet. Dina två kollegor verkar ha mer fokus på dig och din enhet än utvecklingen av egna marknader och resultat. Försök att se deras dolda agendor. Det kan handla om att öka deras maktbaser och kanske dölja eventuella effektivitets- och lönsamhetsproblem. Ditt goda resultat och din lönsamhet kanske ska täcka upp eventuella brister hos dem och få deras vinster att se bättre ut. Det kanske i stället är du som ska ta över en eller båda deras enheter eftersom du faktiskt har lyckats vända din enhet.

Hur är din relation med affärsområdeschefen? Hur väl känner du till kollegornas siffror, marknadsandelar och effektivitet? Är det allmän och öppen information? Finns det några beslutskraftiga personer på högre nivå som du har förtroende för och kan prata med?

Med dina goda resultat kan du marknaden och hela verksamhetsområdet. Använd dig av den kunskapen. Måla upp din enhets mål och visioner tydligare, och börja förankra dina tankar i ledningsgruppen – både formellt och informellt – på samma sätt som dina kollegor verkar ha gjort. Tala med cheferna när ni ses i korridoren och för fram dina mål i offentliga sammanhang.

Du arbetar med fokus på nytta för företaget och har levererat resultat. Fortsätt med det. Ta strid för din enhets utveckling. Ta matchen. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

Vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt män och kvinnor inom näringslivet. Författare till sex böcker, bland annat Mentor – handboken för både adepter och mentorer och Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.