Telekomindustrin återföds i underhållningsbranschen

Budskapet från telekombolagen vid den pågående 3GSM-mässan i Barcelona är att branschen allt mer kommer att handla om underhållning rapporterar Affärsvärldens Calle Froste.

Striden på utsidan vinner en koreansk mobiltelejätte. Bolaget har klätt in ett helt hotell i en vepa. Som god tvåa kommer Motorola, som har draperat en hel tjurfäktningsarena i sina färger.

Tjurfäktningsarenan vid Plaza Espana kan vara symtomatisk för Spanien idag. Det gamla åker ut. Allt färre intresserar sig för nationalunderhållningen och nu tar Barcelona konsekvensen och river ut arenan. Bara de cirkulära ytterväggarna står kvar och kommer så småningom att byggas om till en del av det väldiga närliggande mässområdet som under en vecka samlar eliten av tele- och mobiltelebranschen.

Bäddat alltså för ännu större mässor under kommande år.

Gamla rävar som marknadschefen vid Ericsson Johan Bergendahl suckar till och med lite uppgivet när han i en intervju med Affärsvärlden minns hur det gick till i Cannes, som fram till 2005 höll i 3GSM-mässan.

– När det var klart för dagen gick man ut på promenaden, gick fram och tillbaka och mötte alla man behövde prata med. Barcelona sväljer ju alla 60 000 deltagare så man undrar om man är ensam besökare i staden.

Men under den kommande veckan kommer nyheterna ändå att spruta ur mailsystemet. Stororder och företagssammanslagningar och produktnyheter är vardagsmat och bakom kulisserna träffar storföretagsledarna varandra. Bland de närvarande finns förstås Ericsson- och Nokiacheferna, Carl-Henric Svanberg och Olli-Pekka Kallasvuo som båda håller presskonferens i dag på måndagsmorgonen.

Bland de fåtaliga luckorna från nordiskt näringsliv märks TeliaSonera-chefen Anders Igel som inte anmält närvaro. Hans kollega i Norge, Telenorchefen Jon Fredrik Baksaas ser i stället evenemanget som så viktigt att han tvingas långpendla från Oslo. Han är hemkallad till möte med statsministern på tisdag men kommer sedan tillbaka.

Branschen kommer att göra vad de kan för att förmå tillrest press, vi lär vara över 2 000 journalister här nu, att förstå att telekombranschen inte längre är vad den har varit. Och budskapet är: Vi pysslar inte längre med teknik och frekvensutrymmen och olika mobiltelefonstandarder. Den gamla branschen håller på att dö och ut ur stoftet stiger en ny bransch: Telekomindustrin håller på att återfödas i underhållningsbranschen.

Satsningar på video och musik är bara början. En av de tekniska möjligheter som Ericsson presenterar idag går ut på att med ett par knapptryckningar på mobiltelefonen göra det möjligt att till exempel komma åt hårddisken där hemma för att kunna spela upp en videofilm i telefonluren eller direkt ur hemmadatorn kunna spela musik. Eller ännu mer avancerat, att skicka över en länk till bästa kompisens mobiltelefon, som ger honom eller henne möjligheten att komma åt din hårddisk där hemma och lyssna på din musik.

Olika lösningar för tv i mobilen kommer att aktualiseras, i år liksom under fjolåret, och att få fart på försäljningen av den här typen av multimediatjänster är ett krav för att mobiltelebranschen ska förbli en tillväxtbransch.

I de mobilmogna västliga industriländerna i alla fall.

För medan branschen sätter sin tillit till nya spektakulära multimedialösningar så ökar användandet av den “vanliga” mobiltelefonen fortfarande i spektakulär fart i utvecklingsländerna. Eftersom det handlar om kunder som är betalningssvaga, både genomsnittlig telefonkostnad och genomsnittlig kundintäkt till operatörerna är lägre än i väst, lägger de stora telekomjättarna inte så stor tyngd vid den utvecklingen här i Barcelona.

Analyshuset Informa Telecoms & Media gör bedömningen att 480 miljoner nya abonnenter kommer till i år. Netto. Antalet abonnenter i världen tros öka från 2,7 miljarder i slutet av 2006 till 4,3 miljarder fem år senare. Och då kommer fyra av fem nytillskott från utvecklingsländer. På listan över de länder som tros får flest antal nya mobiltelekunder märks bara industrilandet USA bland de sju största tillväxtländerna.

I övrigt dominerar tillväxtländer som Pakistan och Indonesien. Indien och Kina bedöms bli störst med 82 miljoner respektive 69 miljoner nya användare i år. Och de flesta av dem efterfrågar inte multimedialösningar utan vanligt hederligt prat.
Antalet sålda telefoner då. I år handlar det om 1,1 miljarder, enligt Informa, att jämföra med 975 miljoner under 2006.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF