Tesla frias efter dödsolycka

Efter ett utredningsarbete som tagit över ett halvår kommer nu domen: NHTSA – den amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen – kommer inte att återkalla några Tesla-modeller.

Det var i maj ifjol som en förare i en Tesla Model S-bil dog efter en kollision med en lastbil. Olyckan inträffade i en obevakad korsning i Florida. Spekulationerna kring olyckan har varit intensiva. Tesla själva indikerade att kraschen kan ha berott på att det automatiska bromssystemet inte läste av sin omgivning på rätt sätt, eller att autopiloten felbedömde situationen.

NHTSA tillsatte en haveriutredning. Mannen hade haft flera autopilotfunktioner påkopplade. Han hade kört i 119 kilometer i timmen på en sträcka där hastighetsgränsen är 104 kilometer i timmen. Enligt NHTSA:s bedömning bör lastbilen ha varit synlig för föraren i minst sju sekunder före kraschen.

I haverirapporten slår NHTSA fast att ”i vår genomgång hittades inga design- eller prestandafel i vare sig bromssystem eller autopilot”. Myndigheten noterar vidare att deras tester visar att systemen i Tesla-bilarna fungerar som de ska. NHTSA påminner om att dagens autopilotsystem, likt det i Teslas modeller, kräver ”fullständig” uppmärksamhet av föraren under hela färden”.

”Tesla har utrustat sina bilar med information om systemets begränsningar i användarmanualen, i användargränssnittet och med tillhörande varningar/larm, även om de hade kunnat vara mer specifika. De har dessutom ett system som övervakar föraren för att hjälpa denne att bibehålla uppmärksamheten i alla situationer”.

 

Text: Peter Ottsjö

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG