Teslas storägare dumpar innehav i elbilsbolaget – ökar i Veoneer

En av Teslas tidiga storägare har dumpat stora delar av innehavet i elbilstillverkaren under årets första kvartal. Samtidigt har innehavet i flera nybildade utmanare i fordonssektorn ökat, bland annat i svensk-amerikanska Veoneer.
Teslas storägare dumpar innehav i elbilsbolaget – ökar i Veoneer - veoneer-700_binary_6956805.jpg

Enligt dokument redovisade till amerikanska finansinspektionen SEC har riskkapitalbolaget T Rowe Price minskat sitt Tesla-innehav med 81 procent det senaste kvartalet, från 8,9 miljoner aktier vid 2018 års utgång till knappt 1,7 miljoner aktier per avräkning den 31 mars. Enligt uttalanden från T Rowe Price för två veckor sedan är dock minskningen vid det här laget ännu större, runt 92 procent.

Samtidigt har innehavet i flera branschutmanare ökat. Bland dessa finns svenska Veoneer, en konkurrent inom utveckling av autonoma körsystem och aktiv säkerhet, där innehavet tredubblats från låga nivåer sedan kapitalförvaltaren gick in i fordonsunderleverantören under det tredje kvartalet i fjol. Veoneer börsnoterades i juli efter att ha knoppats av från Autoliv.

Vid avräkningsdagen 30 september hade T Rowe Price en post om 50.000 aktier i Veoneer. Denna har utökats till 150.000 aktier i den senaste innehavsdeklarationen hos SEC. Värdet på innehavet är dock i sammanhanget blygsamma 30 miljoner kronor.

Desto mer har investmentbolaget pumpat in i andra bolag som pekats ut som potentiella konkurrenter till Tesla inom utveckling av autonoma fordon. Bland annat har riskkapitalbolaget gått in i Cruise, som är General Motors dotterbolag inom självkörande fordon, med 1,2 miljarder dollar. Efter senaste kapitalanskaffningsrundan svällde bolagets värde till 19 miljarder dollar, med Softbanks Visionsfond och Honda som andra storägare.

Ett annat större innehav i den förra Tesla-storägaren är uppstartsbolaget Aurora, ett bolag som startades av tidigare anställda hos Tesla, Uber och Waymo, Googles moderbolag Alphabets självkörandeenhet. Där är investeringens mer exakta omfattning oklar, men ett tresiffrigt antal miljoner dollar är troligt enligt bedömare. Bolaget värderas till 2,5 miljarder dollar.

Teknikutvecklingen inom aktiv fordonssäkerhet är en splittrad historia med flera olika kombinationer av optiska mätsystem, kameror, radar och mjukvaror.

En branschstandard för aktiv säkerhet väntas dröja, men till skillnad från Veoneer – som fokuserat på kameror, radar och till viss del så kallad lidar – har Tesla satsat på en kombination av kameror och mjukvaror för sin utveckling. Tesla anses allmänt ligga i framkant på området för bilar med högre grad av förarassistans som redan har satts i trafik.

Teslas aktie har backat 30 procent sedan årsskiftet. Under samma period har Wall Streets breda index S&P 500 stigit med 14 procent. Lika mycket har Veoneer-aktien backat. Sedan toppnoteringen i augusti 2018 är aktien ned 60 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets