Pricer
Tillväxtbolag med vind i seglen
Fjolåret var dock på många sätt ett comeback-år för Pricer som säljer system med digitala hyllkantsetiketter till framför allt dagligvaruhandlare, men i allt större utsträckning även till bygghandlare, hemelektronikkedjor och apotek.
Efter att ha redovisat en rörelsemarginal kring 13 procent under 2010–2012 störtdök Pricers lönsamhet under 2013 och 2014. Försäljningen tappade fart, bruttomarginalen pressades av ett teknikskifte och kvalitetsproblem ledde till stora engångskostnader. Vd Jonas Vestin, som tillträdde i augusti 2014, har emellertid lyckats vända på skutan på kort tid och kunde i höstas leverera en kvartalsrapport som var Pricers bästa hittills såväl vad gäller omsättning som rörelseresultat. Under det tredje kvartalet ökade omsättningen med 95 procent till 308 miljoner samtidigt som rörelseresultatet mer än fördubblades till drygt 31 miljoner. Rörelsemarginalen på 10,1 procent var dock en bit ifrån tidigare toppnivåer.
Med facit i hand var vi för försiktiga när vi satte en vänta-rekommendation på aktien i augusti 2014. Aktien är sedan dess upp över 70 procent, huvudsakligen på grund av den goda försäljningstillväxten. Att aktien inte rusat ytterligare kan dels förklaras av den allmänna börsnedgången, dels svag orderingång under tredje kvartalet, –28 procent, samt en försiktig prognos för det fjärde kvartalet från ledningen. Dessutom kvarstår vissa frågetecken kring bruttomarginalen och affärsmodellen.
I grunden handlar problemen om att Pricers gamla lösning med enklare lcd-displayer som förändrar priserna inte längre attraherar kunderna i samma utsträckning. I stället är det många kunder som vill ha en lösning med mer avancerade så kallade grafiska e-pappersetiketter som håller högre kvalitet och rymmer mer information, trots ett tre gånger så högt pris. Bekymret för Pricer, och branschen i stort ska sägas, är att bolagen blivit väldigt beroende av taiwanesiska e-pappersleverantören E Ink, som även levererar till exempelvis Amazons e-boksläsare Kindle. Den här förskjutningen mot e-pappersdisplayer är huvudförklaringen till att Pricers bruttomarginal fallit från 35–40 procent under toppåren till bara 21 procent under fjolårets nio första månader. En annan är att den viktiga inköpsvalutan dollarn stärkts rejält mot den viktigaste försäljningsvalutan, euron.
Även om priset på e-papper lär falla över tid, i takt med att E Inks patent går ut, kan inte Pricer bygga sin framtid på förhoppningar om billigare e-papper. Strategin blir då att, som för så många andra hårdvaruleverantörer i dag, försöka röra sig mer mot programvaruhållet för att i slutändan – förhoppningsvis – bli en försäljare av kompletta lösningar som ger regelbundna, stabila intäkter. För att komma dit måste dock Pricer utveckla nya tjänster kring sitt befintliga system, ett arbete som redan påbörjats.
Ett exempel är en lösning som Pricer utvecklade i samarbete med franska dagligvarujätten Carrefour, sedan många år en användare av Pricers elektroniska hyllkantsetiketter. Med en nyutvecklad app i en smart telefon kan kunderna komma åt recept och skapa en inköpslista före besöket i butiken. Väl i butiken får kunden en karta i sin mobiltelefon som visar den optimala vägen för att plocka upp varorna. Kunderna kan också skanna varor med sin smarta telefon och få upp komplett produktinformation.
Digitala lösningar av den här typen är tveklöst framtiden för en detaljhandel som alltmer pressas av e-handel, nya affärsmodeller och nya konsumentvanor. Och Pricer har via sitt system med elektroniska hyllkantsetiketter en bra plattform för att sälja ytterligare tjänster till kunderna. Samtidigt gör denna breddning att Pricer möter nya konkurrenter. Exempelvis har den amerikanska it-jätten Cisco en detaljhandelslösning kallad Connected Mobile Experiences som i flera avseenden påminner om Pricers nya lösningar, där butiken via ett wifi-nätverk och kundernas smarta telefoner kan se var de befinner sig och kommunicera med dem. Lösningen saknar dock Pricers elektroniska hyllkantsetiketter.
Den snabba teknikutvecklingen och ökad konkurrens är de största riskerna i Pricer. En annan faktor att beakta är att beroendet av den franska marknaden fortsatt är mycket stort, i flera år har Pricer hämtat 40–50 procent av försäljningen där.
Mot dessa risker ska ställas att Pricer utan tvekan har en bra position på en marknad som växer snabbt, dels på grund av trenden med ökad digitalisering, dels på grund av förskjutningen mot alltmer avancerade digitala lösningar. En nyckelfråga för Pricer på sikt är att bolaget lyckas utveckla fler lösningar som kan generera merförsäljning och högre lönsamhet. Vd Jonas Vestin har hittills gjort ett bra jobb och är i våra ögon inne på rätt spår. Att han mer än fördubblade sitt innehav till 50 000 aktier i mitten av augusti kring 9 kronor bådar också gott.
Vid kurs 8,40 kronor värderas Pricer till 923 miljoner. Dra bort nettokassan och rörelsen värderas till 873 miljoner, alltså nästan i paritet med omsättningen. I förhållande till rörelsemarginalen under årets nio första månader (5,8 procent) ter sig värderingen relativt hög. Tar man hänsyn till goda tillväxtutsikter och uppsida på marginalen med mer avancerade lösningar och stigande bruttomarginal borde Pricer på sikt åter nå en tvåsiffrig marginal på årsbasis. Aktien är inget fynd på nuvarande nivåer, men väl en långsiktig tillväxtaktie som platsar i portföljen. Köp med riktkurs 10,30 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.