Två professorer: Så kan VW-bluffen ha gått till

Kapad motoreffekt, senare insprutning eller ändrad avgasåterledning? Så tror två svenska fordonsprofessorer att Volkswagen kan ha fuskat med sina avgasvärden.

Volkswagens fusk med avgasvärden
på dieselbilar i USA har chockat fordonsindustrin. Biltillverkaren har
medgivit att programvaran för motorstyrning har manipulerats så att
mätvärdena givit bättre värden vid miljömyndigheten EPA:s provtagningar
än vid vanlig körning.

Vilka parametrar de har mixtrat med är inte känt i
dag. Vi har dock pratat med två fordonsprofessorer om tänkbara
sätt att fuska vid en emissionsmätning.


Jag tror att de kan ha sänkt motorns effekt. Då minskar både
bränsleförbrukningen och emissionerna, säger professor Magnus Skoglundh
på Chalmers kompetenscentrum för katalys.

Vid
en emissionstest placeras bilen eller lastbilen på rullar i en
testrigg. Sedan kör en förare fordonet enligt en väldefinierad körcykel.
Den simulerar allt från kallstart till accelerationer på motorväg och
startar och stoppar enligt ett bestämt mönster. Vid avgasröret mäts hela
tiden de emissioner som det finns lagstadgade gränsvärden för:
kväveoxider (NOx), kolväten, koloxid och partiklar.

Ingemar
Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers, betonar att
han inte vet hur Volkswagen har fuskat. Men han tror att bilen på något
sett själv har känt av att den befinner sig i testriggen och kör
certifieringscykeln. Då kan den ha bytt sina förprogrammerade
parametrar, exempelvis tidpunkten när diesel sprutas in i motorns
cylinder.

– Om man
senarelägger insprutningstiden så sjunker kväveemissionerna rejält.
Samtidigt drar bilen då mer bränsle, och det vill man ju inte vid
verklig körning, säger Ingemar Denbratt.

En
annan möjlighet är att öka återcirkulationen av avgaser. Den så kallade
EGR-mängden, exhaust gas recirculation, styr hur mycket avgaser som
leds tillbaka till insugningssidan för att öka massan i cylindern och
sänka temperaturen vid förbränningen. Även det sänker kraftigt
emissionerna av  kväveoxider.

Båda professorerna är mycket förvånade över avslöjandet.

– Det är häpnadsväckande att en så stor biltillverkare vågar göra så här. Helt otroligt, säger Magnus Skoglundh.

Ingemar
Denbratt berättar att det inte är första gången det fuskas vid
emissionsmätningar. För cirka 20 år sedan hade en biltillverkare satt
sensorer på motorhuven som bytte inställningar när man öppnade luckan.

– Så det här är inget nytt fenomen. Men de krävs säkerligen mycket mer sofistikerade metoder i dag, säger han.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.