Twitter ska betala 150 miljoner dollar i böter – använt säkerhetsdata för riktad reklam

Det amerikanska konkurrensverket och justitiedepartementet har beslutat att Twitter ska betala 150 miljoner dollar i böter för att ha använt sina användares e-post och telefonnummer för riktad reklam.
Twitter ska betala 150 miljoner dollar i böter – använt säkerhetsdata för riktad reklam - Musk Twitter
Foto: AP Photo/Gregory Bull/TT
Utöver boten ska bolagets dataintegritetsprogram granskas och Twitter förbjuds från att generera intäkter från den vilseledande data man samlat in.

Twitter har uppmuntrat användare att lägga till ett telefonnummer eller en e-post för att möjliggöra säkerhetsåtgärder likt tvåstegsverifiering men bolaget ska sedan också ha använt denna information i sin data för annonsering utan att ha meddelat detta till användarna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Nordic Bridge Fund