Uppstuds från avgrunden

PORTFÖLJUPPDATERING Efter avgrundsdjup kurspress skickade bokslutet upp smyckesbolaget. Nordiska Värdeportföljen ökar återigen innehavet.

Pandoras aktiekurs steg nära 18 procent under tisdagen efter bokslutet samma morgon. Aktiens omsättning för dagen blev högst i hela Norden.

Inom ramen för Affärsvärlden Analys+ har vi sedan starten för drygt ett år sedan bevakat den både extremt kraftiga och ihållande värderingspressen på den Köpenhamnsnoterade smyckesjätten. Nytillkomna frågar sig däremot: vad händer?

POSITIVT PÅ LÖNSAMHET OCH KASSAFLÖDE

Liksom tidigare fortsätter hela-havet-stormar-omställningen av Pandoras försäljningsmodell. Även fortsatt kan omfattningen av det skiftet inte utläsas via de förhållandevis små tillväxttalen längst upp, på koncernnivå:

  • På översta raden bjöd fjärde kvartalet 2018 på en minskning av den jämförbara försäljningen på hela 7 procent, ställt mot samma period i fjol. Inräknat butiksöppningar var den organiska tillväxten -1 procent i lokal valuta. Även inräknat förvärv kom den totala tillväxten in på +3 procent i lokal valuta samt +4 procent i rapportvalutan DKK. Kommentar: I linje med Factsets analytikerkonsensus.
     
  • Bryts siffrorna ned bjöd den alltmer dominerande försäljningskanalen Pandora-ägd detaljhandel (som kommit upp i 62 procents försäljningsandel) på en organisk försäljningsökning om +10 procent, varav e-handeln låg på +25 procents tillväxt (13 procents andel), medan förvärv bidrog med ytterligare 19 procentenheter till kanalens totala tillväxt på 28 procent. Den näst största kanalen grossistförsäljning/franchise (nu 34 procent av koncernen) hade –13 procent organiskt och skars därtill ned med ytterligare 10 procentenheter i omfattning, vilket gav en total tillväxt på -23 procent. Den minsta kanalen tredjepartsförsäljning (4 procents andel) var nära stillastående, på +3 procents total tillväxt. I samtliga fall i lokal valuta. Kommentar: De organiska försäljningstrenderna i motsatta riktningar förstärker bilden av att Pandoras fortsatt aggressiva omfokusering, mot ökad andel egenägd detaljhandel och bort från historiskt högt grossist/franchise-beroende, betalar sig även kortsiktigt, via mildrat försäljningstapp. På sikt kommer förhoppningsvis även de långsiktiga strategiska vinster, som ökad global kontroll över det egna varumärket och produktarbetet, att följa förändringarna.
     
  • Geografiskt sålde Pandora mindre bra i Europa-Mellanöstern-Afrika, region EMEA som står för drygt halva försäljningen, där den organiska tillväxten i lokal valuta blev -5 procent i kvartalet. I Nord- och Sydamerika, region Americas på knappt en tredjedels andel, var samma utfall betydligt starkare +8 procent. Asien-Stillahavsområdet, med knappa femtedelen av försäljningen, låg med -2 procent nära koncernens snitt. Kommentar: Punktåtgärder börjar stävja den motvind i Kina som präglat senare kvartal (Kinas organiska tillväxt särredovisas ej, men försäljningen utslaget per konceptbutik förefaller inte falla tvärt längre).
     
  • Produktsegmentmässigt fortsatte den fortsatt dominerande berlockandelen att minska, till 52 procents försäljningsandel i kvartalet. Berlockerna var också det enda segment som minskade, med -3 procents organisk tillväxt. Bland övriga segment var försäljningsandelarna och den organiska tillväxten från armband 20 procent respektive +18 procent, från ringar 14 procent respektive +4 procent, örhängen 7 procent respektive +10 procent samt halsband/hängen 7 procent respektive +14 procent. Kommentar: Moderisken kring berlocker kvarstår, men avtar stadigt.

Kvartalets stora utropstecken var lönsamheten, som föll mindre än väntat, samt det starka kassaflödet:

  • Pandoras rörelsemarginal, ebit, kom in på 32 procent i kvartalet, vilket var 5 procentenheter lägre än fjolårskvartalets dryga 37 procent. Jämfört med det föregående tredje kvartalets 24 procent var utfallet dock klart högre. Kommentar: Kvartalsutfallet klart bättre än de 30 procent som var snittförväntningarna i Factsets analytikerkonsensus.
     
  • Kassakonverteringen avslutade året starkt, med 115 procent i fjärde kvartalet mot 104 procent samma kvartal 2017. Helårsutfallet 2018 drogs upp till 86 procent, upp från 68 procent 2017.
     
  • Värdeöverföring till aktieägarna: För 2018 överfördes hela 5,9 miljarder danska kronor, eller motsvarande runt en femtedel av Pandoras nedtryckta börsvärde, via kontantutdelning (1,9 miljarder) samt återköp (4,0 miljarder). För 2019 är styrelsens plan att överföra 4,0 miljarder, fördelat på upprätthållen utdelningsnivå på 18 kronor per aktie (1,8 miljarder) samt återköp för ytterligare 2,2 miljarder. Kommentar: 4 miljarder motsvarar en värdeöverföring på nära 11 procent av aktiekursen efter tisdagens uppgång. För att vara mitt i en omställning indikerar det finansiell styrka.

NÄSTA STEG I ATT TÄNKA MER GLOBALT

Nästa steg i den tvååriga omställningsplanen “NOW”, som lanserades i höstas av den nya ledningen, blir bland annat:

  • Minska rea-aktiviteter: Pandora ska offra låglönsam reaförsäljning mellan de större säsongsmässiga kampanjperioderna. Det kommer kortsiktigt att kosta 2–4 procentenheter på den jämförbara försäljningen 2019.
     
  • Minska grossist-/franchise-lager: Pandora ska stödja kvarvarande grossister och franchisetagare genom återköp av svårsålda lagervaror samt genom att anpassa den initiala leveransstorleken vid nya produktintroduktioner. Lageråterköp väntas belasta ebit-marginalen med 2 procentenheter 2019. Storleksminskningen av nya produktpaket väntas sänka den organiska tillväxten med 1 procentenhet 2019.
     
  • Förnya varumärke, produkter, marknadsföring samt butiksupplevelse, inklusive e-handel.
     
  • Minska kostnader: Till slutet av 2020 vill Pandora spara 1,2 miljarder danska kronor i årliga kostnader, varav 0,6 miljarder under 2019.
     
  • Nya arbetssätt: Produkter och marknadsföring slås samman till en gemensam global organisation, som tydligare ska leda de lokala marknaderna. Varuförsäljningsstödet (merchandising) blir också en global enhet, för att bättre kunna optimera sortiment och lager runtom i butiksnätet. Med mera.
     
  • Omstruktureringskostnader: För samtliga åtgärder väntas bli upp till 2,5 miljarder till och med 2020, varav upp till 1,5 miljarder väntas under 2019.

Samtidigt levereras följande guidning (bland annat):

  • Pandoras försäljningstillväxt helåret 2019 väntas organiskt bli -3 till -7 procent. Total tillväxt väntas bli -1 till -5 procent. Kommentar: Pandora offrar låglönsam försäljning för att upprätthålla lönsamhet och frigöra resurser för ompositionering. Guidningen är i underkant mot de -2,75 procent organsikt och -1,2 procent totalt som Factsets analytikerkonsensus väntade sig, men det är ej känt huruvida marknaden förutsåg accelererande omställningsåtgärder.

Pandora 2019 guidning intäktstillväxt (s. 6).JPGPandora 2019-guidning: Intäktstillväxt (s. 6) 

Källa: Pandora rapportbesked 2018kv4, s. 6

  • Den justerade rörelsemarginalen, ebit, väntas bli 26–28 procent för 2019. Inräknat nämnda omstruktureringskostnader väntas en rapporterad ebit-marginal på 20–22 procent. Kommentar: Trots investeringar i omställning samt tillfälligt minskade försäljningsvolymer (se ovan) så räknar Pandora med nära bibehållen underliggande lönsamhet. Factsets analytikerkonsensus spådde 27,5 procents ebit-marginal för 2019 inför rapporten, i överkant av den justerade guidningen.

Pandora 2019 guidning ebit (s. 7).JPGPandora 2019-guidning: Ebit-marginal (s. 7) 

Källa: Pandora rapportbesked 2018kv4, s. 7

TIDIGARE ÖKAT PÅ SVAGHET – ÖKAR NU PÅ STABILISERING

Affärsvärlden Analys+ Nordiska Värdeportföljen har haft Pandora som ett större innehav sedan starten. Därefter har modellportföljen gång på gång ökat innehavet på ihållande och allt djupare kurspress.

Nu ökas innehavet för första gången på en uppgång, dock ändå på en mycket nedtryckt värderingsnivå – Pandora handlas implicit till inte mer än ungefär 7 gånger rörelseresultat-guidningen för 2019, ev/ebit.

  • Finansiering hämtas genom att sälja 800 aktier i gymkedjebolaget Actic Group, på tisdagens stängningskurs 36,75 kronor till en vinst på blott 2,7 procent inräknat utdelning. Actic har varit ett mindre innehav sedan portföljens start och har fortsatt uppvärderingspotential relativt sin begränsade risknivå. Gyminnehavet kvarstår nu som en 1 procentig bevakningspost i portföljen.
     
  • Nordiska Värdeportföljen gör samtidigt ett köp av ytterligare 75 aktier i Pandora tisdagens stängningskurs 335,6 danska kronor, samt DKK/SEK-kursen 1,3917. Innehavet är därmed återigen portföljens största, på en portföljvikt om 22 procent.

Därefter är Nordiska Värdeportföljen fördelad som följer:

Nordiska Värdeportföljen per stängning 2019-02-05.JPGNordiska Värdeportföljen per stängning 2019-02-05

För den som ser finansmarknader som någotsånär effektiva så är det alltid lika skrämmande att fortsätta öka innehavet där aktiepriser fortsätter att pressas kraftigt lägre.

I de lägena utgör fundamental analys en kompass som kan åtminstone indikera möjligheten att aktiemarknaden gör ett misstag. Det har hänt förut att stressade aktörer skänkt bort andelar i värdefulla bolag till reapriser som ingen motiverad investerare hade fått köpa hela bolaget för, under mer normala omständigheter.

Fallet Pandora är inte avgjort än, men än så länge talar en extremt pessimistisk värdering av fundamentan emot att aktiens haveri blir permanent.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annons från Envar Holding AB
    Annons från AMF