UTLÄNDSKA MARKNADER: Häftig börsreaktion i kemibranschen

Ökad fokusering på aktieägarvärde är en självklarhet i dag iEuropa.Men är den allvarligt menad?

Skandias VD Lars-Eric Petersson var nöjd när han besvaradefrågan nyligen om de svenska storföretagen är på rätt väg närdet gäller att ge bättre avkastning åt ägarna. Skandia var juförst bland de svenska kapitalförvaltarna med att formulera enpolicy för ägarstyrningsfrågor. I sitt svar gav Petersson gottbetyg åt de program för aktieinlösen och för renodling avverksamheten som presenterats av bolag som Volvo, Sandvik,Custos och Skanska.

Att storföretagen så aktivt börjar måna om ägarna är eninternationell trend. Investmentbanken Credit Suisse FirstBoston har just aktieägarvärde som huvudvariabeln när firman idag analyserar de europeiska börserna. Eftersom konjunkturlägetoch valutorna (om inte dollarn skulle stiga väsentligt mycketmer) svårligen kan motivera högre värderingar i Europa, harstrukturomvandlingen blivit ett viktigt köpargument. Mycket harockså hänt. Land efter land ändrar lagstiftningen så attbörsbolagen får möjlighet att köpa tillbaka egna aktier. De sominte kan göra detta av juridiska skäl – som de svenska företagen- löser i stället in aktier för att hyfsa sin kapitalstruktur.Flera tyska och franska konglomerat har knoppat av dotterbolagför att renodla verksamheten (ASM Lithography, SGL Carbon, medflera).

En del av omvändningen är säkert en läpparnas bekännelse. Attanta handlingsplaner och lägga in avsnitt om aktieägarvärde iårsredovisningen kostar ingenting.

Men det är ändå en annan sak att öppet utmana aktiemarknaden. Påkort tid har faktiskt två europeiska storföretag gjort detta.Först var det den statsdominerade franska metallproducentenEramet, med betydande verksamhet i Sverige, som plötsligt blevav med utvinningsrätten vid en lovande nickelgruva i NyaKaledonien (se Afv nr 10/97). Aktien reagerade med kursfall påöver 10 procent.

Att statliga bolag ibland låter andra hänsyn än aktieägarnabestämma är dock inte okänt. Det är något annat att agera somtyska kemijätten Hoechst gjorde i förra veckan.

Hoechsts koncernchef Jürgen Dormann har hyllats som enföregångare när det gäller att få tysk industri att fokusera merpå lönsamhet och avkastning och mindre på volym och teknik.Dormann aviserade i fjol att koncernen skulle knoppa av sinsnabbväxande läkemedelsdel, HMR, enligt mönster från brittiskaICI:s uppdelning för ett par år sedan. Denna ledde till att bådaverksamheterna (ICI och läkemedelsbolaget Zeneca) numeravärderas väsentligt högre än vad ICI gjorde på egen hand.

Men vid bokslutspresentationen förra veckan gjorde Hoechst heltom. Nu är någon sådan uppdelning inte längre aktuell, vilketfick aktien att dyka åtta procent. Koncernen tänker behållaläkemedlen och i stället sälja den trögrörliga baskemin, vilketkommer att ta längre tid och bli en mycket mer utdragen processän en offensiv avknoppning av den attraktiva delen av koncernen.Motivet verkar vara att Dormann och hans medarbetare inte villbli kvar i ett trist bolag i en stagnerande bransch.Aktiemarknaden håller tummarna för att inte fler europeiskabolag följer exemplet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.