Utnyttja omotiverat kursfall
Ett besök i bilreservdelskedjan Mekonomens butik i Veddesta, två mil norr om Stockholm, är tillräckligt för att också den med lövtunna kunskaper om bilbranschen ska få en känsla för varumärket Thules tyngd i branschen. Innanför entrédörren är två av de tre första montrarna som möter kunderna reserverade för Thules paradprodukter. Först cykelhållarna avsedda för montering på bilars dragkrokar, där sortimentet anpassats för att möta olika plånboksstorlekar. En billigare instegsmodell i en trådkorg direkt på golvet exponerade för kunderna som vore de paraplyer för 799 kronor och en mer exklusiv för 5 500 kronor. Andra tillverkare lyser helt med sin frånvaro. Några meter längre in i butiken prålar sortimentet av tak- och skidboxar. Ett tiotal olika modeller i olika storlek och prislägen men också här – enbart av fabrikatet Thule.
Förhållandena i reservdelsbutiken är en spegel av de rådande marknadsförhållandena inte bara i Sverige utan i de flesta av det 140-tal länder där Thule verkar. Cykelhållare, takräcken och takboxar är de största produktkategorierna på en marknad som Thule dominerar fullständigt . Bolaget har en bit över hälften av världsmarknaden. De två produktgrupperna är Thules raison d’être och ingår i försäljningsområdet Sport & Cargo Carriers som står för två tredjedelar av koncernens omsättning på i runda tal 6,8 miljarder kronor.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här