Vad är H&M:s e-handel värd?
Bland det mest intressanta som framkom under förra veckans kapitalmarknadsdag var givetvis detaljerna kring H&M:s e-handel.
Verksamheten stod i fjol stod för 12,5 procent av omsättningen, vilket exklusive moms blir 25 miljarder kronor. Vidare visade H&M:s ledning att e-handeln i fjol genererade cirka 4,5 miljarder i rörelsevinst och butikerna cirka 16,1 miljarder.
Det innebär att e-handeln snurrar med 18 procents rörelsemarginal, betydligt högre än rena e-handelskonkurrenter som Zalando och Asos (se tabell). En något högre marginal kan säkert vara motiverat i H&M eftersom bolaget säljer egna produkter och inte är en ren distributör.
H&M:s ledning med Karl-Johan Persson lade vidare fram data som visade på cirka 25 procents genomsnittlig tillväxt för e-handeln historiskt, samt prognoser om minst 25 procents tillväxt i år och minst 20 procents tillväxt åren 2019–2022.
H&M:s e-handel är svårvärderad. Kombinationen hög tillväxt och hög lönsamhet är ovanlig, vilket gör att det saknas en direkt jämförbar konkurrent. Det väcker också frågor om huruvida H&M:s e-handel verkligen är så mycket lönsammare än konkurrenternas. Trots allt finns det ju ett visst mått av godtycke i hur koncerngemensamma poster ska fördelas i redovisningen.
Lågt räknat, givet H&M:s goda lönsamhet på nätet, med en värdering på minst tre gånger det här årets förväntade omsättning (31,3 miljarder kronor vid 25 procents tillväxt) är H&M:s e-handelsverksamhet värd nära 94 miljarder kronor. Det motsvarar 40 procent av börsvärdet.
Den värderingen skulle dock ge en ev/ebit-multipel, vid oförändrad lönsamhet, på knappt 17. Det är mindre än hälften av de rena e-handelsspelarnas multiplar. Skulle H&M:s förväntade rörelseresultat på e-handel på 5,6 miljarder kronor i år (18 procent av 31,3 miljarder kronor) i stället värderas i linje med den lägsta ev/ebit-multipeln bland de rena e-handlarna i konkurrentskaran är H&M:s onlineverksamhet värd cirka 207 miljarder. Det motsvarar då hela 88 procent av börsvärdet.
Värderingen av H&M-aktien kan alltså i mångt och mycket kokas ner till: Hur lönsam är H&M:s e-handel – egentligen?
E-handelsvinster hos konkurrenterna handlas till 37–60 gånger årets förväntade rörelseresultat, medan pressade, butikstunga handlare värderas till 6–10 gånger fjolårets faktiska rörelseresultat. Räkneexemplen ovan illustrerar att investerarna uppenbarligen inte fullt ut vågar prissätta H&M:s e-handelsvinster.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.