Vågar du jobba här?
Det är i en annons där Erik Olsson söker medarbetare till it-avdelningen som den okonventionella arbetsbeskrivningen är formulerad. Den är skriven av Johan Gradén, it-chef på Erik Olsson.
– Jag skulle vilja beskriva den som ärlig och konkret. Och alla andra platsannonser som oärliga och inte konkreta, säger han.
Karin Salomonsson är ledarskapsforskare vid Lunds universitet och har under flera år följt platsannonseringen i näringslivet. Hon är både förfärad och imponerad av annonsen.
– Företaget lyckas ju bra med att sticka ut. Det vill ju alla andra göra också, även om de väljer andra sätt.
Trenden för platsannonser i dag är stora annonser, stora bilder och braskande rubriker, gärna skrivna på engelska.
– Allt är så påkostat och upphaussat att det känns som att alla jobb är toppchefsjobb. Det här är väl någon slags reaktion mot det. Men det är inte en annons jag sympatiserar med.
Får man inte vara rolig i en platsannons?
– Jodå, men här visar de en inställning som jag inte tror kommer att funka i längden. Det beskrivs ju som att man struntar i alla hälsosamma råd om balans i livet, det är nog ingen ironi i det. Man ställer för höga krav på att folk ska jobba väldigt mycket.
Johan Gradén säger inte emot.
– Jag är en kolerisk och despotisk chef som är ålagd att göra en väldig massa saker med lite resurser. Jag är ute efter resultat. Jag är en cynisk, manlig medelålders chef som tycker att det inte är läge för livsbalans alla gånger utan att det gäller att koda.
Han upprepar att det är bra att vara ärlig med villkoren: Ska man få jobbet är det svårt att ha andra intressen eller familj.
– Jag kan inte förbjuda någon att ha familj, men min poäng är att om man inte brinner mer för sitt jobb än för något annat så kommer man att hamna i en konflikt.
Karin Salomonsson pekar på att annonsen är något av en pionjär. Det kommer att bli fler annonser som strävar efter att uttrycka vilken företagskultur som väntar, inte bara faktiska beskrivningar av arbetsplatsen och arbetet.
– Jag tror säkert att vi kommer att få se fler av sådana här, differentierade platsannonser. Det kommer att handla om interna kodord som bara de man vill locka förstår, om “tribe-byggande”, säger Karin Salomonsson.
I fallet med Erik Olsson-annonsen finns det tydliga inslag av nostalgi, menar hon.
– Det känns som en retroannons. Det verkar vara en nostalgisk it-chef som skrivit, en person som vill tillbaka till it-boomens dagar då man hade jättekul med sina datorer och tillbringade fredagskvällarna tillsammans med kollegorna i en ståbar utanför it-rummet.
Johan Gradén tycker att Karin Salomonsson är skarpsynt.
– Det var bra sagt, det var observant. Så är det nog, lite. Men samtidigt skulle jag vilja säga så här: Vadå, tillbaka till? De här killarna har alltid funnits.
Så hur går det med rekryteringen?
– Jag har fått in en dröse ansökningar, inte jättemånga men just nu är det ont om folk och gott om jobb. Jag har inte tillsatt någon person ännu, men för diskussioner med några, säger Johan Gradén.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.