Valutaeffekter slår mot Oriflame
I den siffran ingår en positiv effekt på 1 procent från “timing för stängning och öppning av kataloger” som kommer ha motsatt påverkan i det första kvartalet.
Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Per regionen var utvecklingen följande i lokala valuta: CIS +5 procent, Europa -10 procent, Latinamerika +7 procent och Turkiet, Afrika & Asien +25 procent. I Ryssland, som räknas till CIS, var utvecklingen +7 procent.
Den justerade rörelsemarginalen blev “strax under” 8 procent (12,6). Valuta påverkade med -3,5 procentenheter, kampanjer för att driva försäljning och rekrytering påverkade med -1,5 procentenhet, stängnings- och uppstartskostnader samt underutnyttjande av kapacitet påverkade med cirka -2 procentenheter. Alla de faktorerna vägdes delvis upp av pris- och mixförbättringar samt valutasäkringsinstrument.
Den justerade marginalen exkluderar en effekt på -0,4 procentenheter från extraordinära poster. Dessa bestod omstruktureringskostnader och momskostnader relaterade till den ryska skattefordran. Dessa kostnader kompenserades nästan helt av vinsten från försäljning av tillverkningstillgångar i Sverige och Ryssland.
Kassaflödet under fjärde kvartalet var positivt och valutasäkrad nettoskulden minskade till cirka 200 miljoner euro.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.