Vändning kan dröja
Att driva extrapriskampanjer är en mycket svårare balansgång än det ser ut. Vänjer man kunderna vid rabatter blir det svårt att få dem att gå över till fullpris, det kan vilken abonnemangsförsäljare som helst vittna om. Precis det dilemmat står Hemtex inför kommande verksamhetsår. Företaget körde så länge och frekvent med reaerbjudanden som försäljningsmetod att varumärket tog stryk. Kunderna började uppfatta Hemtex som butiken med ständig rea. Var ordinarie pris på prislappen egentligen ett bakvänt lockpris, och reapriset egentligen ordinarie fullpris? I vintras gick det så långt att företaget anmäldes för vilseledande marknadsföring.
Den växande reakritiken sammanföll också med vinstvarningen i oktober förra året, då aktiekursen störtdök ned till nivåer där den inte varit sedan introduktionen 2005. Men sedan dess har det hänt en del. Bolaget har arbetat hårt för att minska det för stora lagret och har satt i gång ett omfattande förändringsarbete vad gäller prisstrategier och kommunikation. Nu är det fullpris, fler försäljningskanaler och större andel varumärken som gäller. Det betyder yttersta försiktighet med reakampanjer.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här