”Vår vd skulle nog kalla mig polisen”

Gambros Pia Irell röstades fram som bästa ir-ansvarig på börsens A-lista. Under de tre år hon haft jobbet har Gambros anseende på finansmarknaden stigit avsevärt.

Att arbeta gentemot finansmarknaden handlar väldigt mycket om att bygga relationer och förtroende. Det var precis det som Pia Irell på Gambro fick ta itu med när hon sade ja till jobbet som ir-ansvarig på Gambro för tre år sedan.

Det jakande svaret kom först efter nogrann research för att hon skulle kunna förvissa sig om att förutsättningarna fanns för att kunna göra ett bra jobb. Engagerad och intresserad vd och finanschef är en förutsättning för ett framgångsrikt ir-arbete.

– Jag såg att det skulle vara lätt att föra en bra dialog både internt och externt och som ir-chef är det ju ett sånt klimat man vill jobba i, säger hon.

När hon kom till Gambro var bolaget inte i närheten av dagens fjärdeplats på listan över de bolag på A- och O-listan som analytikerna har störst förtroende för.

– För tre år sedan hade aktiemarknaden inte riktigt förtroende för oss. Vi kunde inte riktigt leverera vad vi lovade och även så sent som för ett år sedan var vi väl lite av en slagpåse på börsen, säger hon.

För Gambros del har förtroendet förbättrats rejält över åren – förutom Irells placering som A-listans bästa ir-ansvariga, så hamnar Gambro som tredje bästa av A-listans alla bolag. Gambros betyg på 8,16 ligger långt över medelvärdet 7,03 för de 93 bolag som har tillräckligt mycket bevakning för att kvala in på listan.

På Gambro är det Irell som sätter agendan för
ir-arbetet och sköter de dagliga kontakterna med analytiker och investerare. Senaste dagarna har varit hektiska efter att ett väntat förslag om nya ersättningsregler till dialyspatienter i USA inte alls såg ut som man hade väntat sig.

Det dröjde inte länge innan telefonerna gick varma hos Pia Irell när analytiker ville veta hur det skulle påverka Gambro och hur de skulle agera.

– Men vi måste först analysera förslaget och även om analytikerna spekulerar om hur det kan slå så köper de argumentet att det är bättre att vi väntar lite tills vi har hunnit gå igenom det hela, innan vi säger något, säger hon.

När det gäller kvartalsrapporter och roadshower är förstås finanschefen Lars Granlöf och vd Sören Mellstig involverade på ett helt annat sätt, men Irell försöker alltid kombinera arbetet så mycket som möjligt.

– Det är viktigt att få in roadshows i den dagliga agendan för ledningen. Därför försöker jag ibland lägga på en dag eller så när de är i Tyskland eller USA för att träffa lite folk. Deras jobb är ändå att se till att förbättra businessen, mitt att avlasta dem med ir-jobb, säger hon.

Jobbet handlar också mycket om att vara coach internt, att se till att man följer en linje i kommunikationen utåt och inte svajar i budskapen.

– Det är viktigt att vi håller oss till det vi sagt. Om Sören skulle beskriva mig och mitt arbete skulle han nog kalla
mig polisen, säger hon och skrattar.
____________________

BÄSTA IR-CHEF
A-listan
1 Pia Irell, Gambro
2 Jan Lissåker, Sandvik
3 Mats Ödman, Autoliv

____________________

GAMBROS IR-KNEP

1 Ge mer än förväntat:
Ir- och informationsavdelningen är värdemätare på hur bolagets övriga processer fungerar. Följ därför inte bara obligatoriska krav, utan ge marknaden mer. Fråga vad analytiker vill ha och följ det. Om inte förklara varför!

2 Utbilda analytikerna:
Använd dem som en resurs – de är effektiva på att föra ut företagets budskap till investerare.

3 Följ schemat: Sätt agendan för året tidigt. Samma tidtabell vid varje kvartal för release, telefonkonferens. Med en långsiktig agenda kan du alltid erbjuda möten, du vet när företaget är i London nästa gång.

4 Hög kvalitet: Gör det obligatoriska bra (årsredovisning, kvartalsrapporter, stämma).

5 Glöm inte de egna:
Informera internt om marknadsfrågor och fokus, vad som uppfattas som styrkor/svagheter.

…MEN UNDVIK:

1 …att låta analysfirmor styra ir-avdelningens agenda, var och när roadshower skall göras.

2 …att favorisera analytiker som gett positiva rekommendationer, det är de negativa som behöver höra och förstå företagets story.

3 …att använda konsulter där du gör det värdeskapande jobbet själv – i direktkontakten med investerare.

4 …att uppfatta en säljrekommendation som kritik – en “dålig” aktie är inte detsamma som ett dåligt företag.

5 …att överutnyttja ledningen för möten. Ir bör kunna hantera huvuddelen av kontakterna. Erbjud frekventa möten med ir men ha respekt för att investerare ibland vill se vd och CFO i ögonen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.