”Varje drag blir en egen individ”

Heta samlarobjekt och en starkare fiskeupplevelse. Svenska tillverkare av fiskedrag hör till de främsta i världen.

Svenskarnas intresse för sportfiske är känt sedan länge. En undersökning från 2014 av Havs- och vattenmyndigheten visar att 1,6 miljoner personer fritidsfiskar varje år och spenderar 6 miljarder kronor på hobbyn, varav drygt 2,3 miljarder kronor är utgifter för förbrukningsmaterial såsom redskap och fiskekort, medan resten läggs på mer långsiktiga investeringar såsom båtar.

Något som inte är lika känt bland gemene man – men däremot ett veder­taget faktum bland inbitna – är att Sverige klassas som en av de främsta betesbyggarnationerna, vid sidan av sportfiskeländer som exempelvis Japan och USA. Det är framför allt större företag som dominerar marknaden för beten. En av giganterna är Abu Garcia, med huvudkontor i Svängsta i Karlshamn, som i dag är en av världens ledande tillverkare av sportfiskeutrustning, däribland beten. Men det finns även en uppsjö mindre producenter som betraktar betesbyggandet som konsthantverk. Dessa handtillverkar inte sällan mindre alster av exklusiva beten som sedan säljs exempelvis via sociala medier eller på fiskemässor. Somliga ser det som en hobbysysselsättning utanför deras ordinarie arbete, medan andra kan försörja sig helt på betesbyggandet. I båda fallen riktas försäljningen ofta mot den mer nördiga sportfiskaren.

– Vi räknas internationellt som en av de främsta metodutvecklarna inom betesbyggning för våra typer av fiskar, exempelvis abborre, gädda, lax och öring. Men eftersom vi är ett litet land är försäljningsvolymerna ändå ganska små, säger Tobias Fränstam, projektledare för fiskevård på Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund.

Claes Claesson är en av betesbyggarna som tagit sin hobby till nästa nivå. Han kommer från en konstnärsfamilj, har alltid sysslat med sportfiske och började vid millennieskiftet tillverka egen fiskeutrustning. Ett par år senare, 2006, sålde han sina första beten. Verksamheten expanderade, och i dag driver han företaget Svartzonker. Inom detta designar han beten som sedan tillverkas i USA och Kina för att säljas över hela världen. Precis som i början av karriären gör han även mindre alster av exklusiva beten som säljs på fiskemässor i Sverige.

– Men nuförtiden blir det bara drygt 200 per år. Fler har jag tyvärr inte tid med.

Claes Claesson ses i dag som en av de främsta betesbyggarna i landet och som ett slags frontfigur för denna subkultur. Efterfrågan på hans mindre serier av handgjorda beten är ofta skyhög. Vid ett tillfälle sålde han två beten för 700 respektive 1 000 ­kronor styck på en sportfiskemässa. Två veckor senare såldes båda dragen vidare på nätet för nära 5 000 kronor.

– Många av dem som köper dessa beten fiskar inte ens med dem. De har dem som prydnader hemma, som plockas fram till whiskyn på fredagen: ”Åh, kolla på detta.”

Han berättar att betesbyggandet har genomgått en stark utveckling de senaste tio åren. Antalet aktörer har ökat explosionsartat, till stor del beroende på att en rundhänt uppsättning av ”så här bygger du”-information finns tillgänglig på exempelvis betesbyggarforum. Kunskapen som hans generation betestillverkare fick tillägna sig genom ”learning by doing” går i dag att skaffa sig på några timmar på nätet. Det kan påverka hantverket negativt, enligt honom.

– I stället för att bygga beten som ska fastna i munnen på en tiokilosgädda, ligger fokus på att göra något som ser snyggt ut. Många lägger ut beten till försäljning utan att ens ha provat dem, säger Claes Claesson.

I takt med att betesbyggarkulturen har vuxit, har också uppfinningsrikedomen och experimentlustan ökat. Den sportfiskeintresserade skulptören Dan ­Lestanders beten är ett bevis på det. 2015 grundade han företaget Headbanger Lures, vars affärsidé är att bygga ett drag som har en oregelbunden gång (rörelse) i vattnet och som imiterar en skadad och nervös betesfisk – för att på så sätt väcka gäddans jakt­instinkt. Före bolagsstarten lade han flera år på att handtillverka och testa ett femtiotal olika prototyper av det enligt honom unika betet. I dag är konstruktionen patenterad, och dragen, som produceras i Kina, säljs i USA och Europa.

– Det finns inget drag i världen med en liknande rörelse i vattnet, och det har alltid varit min dröm att skapa ett drag som efterliknar det naturliga tillståndet hos en nervös fisk. Mottagandet på marknaden har varit över förväntan med återförsäljare som har hört av sig och visat intresse. Jag vill verkligen se hur långt detta kan bära, säger han.

Tjusningen med att bygga drag ligger enligt Dan Lestander på flera plan.

– Det är att varje drag blir som en egen individ, ett konstverk. Det är också en stark upplevelse när man har kommit på en liten detalj i konstruktionen som kan göra stor skillnad i praktiken. Fiskaren får även en närmare kontakt med den som har byggt betet för hand och det skänker en extra dimension till upplevelsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF