Venue Retail Group
Venue Retail ökar förlusten

Omsättningen sjönk 10,1 procent till 190,5 miljoner kronor (211,9). Jämförbar försäljning minskade med 4 procent. Handeln över nätet ökade med 16 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4 procent (58,1), en minskning med 3,7 procentenheter.
Rörelseresultatet blev -12,5 miljoner kronor (-2,1). Resultatet före skatt var -17 miljoner kronor (-3,9). Resultatet efter skatt blev -17 miljoner kronor (-3,4), vilket gav ett resultat per aktie om -0,12 kronor (-0,02).
“En förklaring till lägre försäljning jämfört med föregående år, är att Black Friday-perioden inföll en vecka senare – därmed hamnade söndagen och måndagen i december. Marginalen har påverkats negativt av högre kampanjtryck än planerat”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.
Venue Retail-chefen skriver vidare att rekonstruktionen gör att bolaget snabbar på omstruktureringen och nedstängningen av olönsamma butiker.
“Bolaget har en bra grund – men vi måste nu snabbare avveckla det som gör bolaget olönsamt och förstärka de värden som finns i vår online, större butiker och egna varumärken”, avslutar Ottosson sitt vd-ord.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.